Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Czy w styczniu nagle przestało Wam się spieszyć? Spadek w przelewach ekspresowych

Po raz pierwszy od kilku miesięcy spadła liczba i wartość przelewów ekspresowych

Ze statystyk firmy Blue Media, oferującej przelewy ekspresowe w systemie Blue Cash, wynika, że w styczniu wykonaliście za jego pomocą ponad 273 tys. transakcji. Ich wartość sięgnęła 313 mln zł. To mniej niż w grudniu, kiedy przelewów było 301 tys. a ich wartość wynosiła 363 mln zł.

Przedstawiciele Blue Media uspokajają jednak, że spadek nie jest sygnałem świadczącym o tym, że odwróciliście się od przelewów ekspresowych i przestały one być Wam potrzebne. Styczeń z reguły jest miesiącem, w którym klienci korzystają z usług finansowych rzadziej niż w końcówce roku. Spadek transakcyjności systemu Blue Cash jest więc sezonowy.

Przelewy w systemie Blue Cash

Miesiąc Liczba przelewów w tys. Wartość przelewów w mln zł
Styczeń 2015 160 128
Luty 2015 158 128
Marzec 2015 179 147
Kwiecień 2015 181 154
Maj 2015 175 148
Czerwiec 2015 186 162
Lipiec 2015 193 169
Sierpień 2015 173 154
Wrzesień 2015 210 211
Październik 2015 253 296
Listopad 2015 264 307
Grudzień 2015 301 363
Styczeń 2016 273 313

Sezonowy spadek aktywności klientów odnotowała także Krajowa Izba Rozliczeniowa zarządzająca systemem Express Elixir. W styczniu przez Express Elixir przeszło 135,5 tys. przelewów, a ich wartość osiągnęła ponad 587 mln zł. W grudniu przelewów było 148 tys. o wartości 696 mln zł.

Warto jednak zauważyć, że w stosunku rocznym popularność systemu oferowanego przez KIR systematycznie rośnie. W styczniu ubiegłego roku klienci wykonali 107 tys. przelewów o wartości 422 mln zł.

Przelewy w systemie Express Elixir

Miesiąc Liczba przelewów w tys. Wartość przelewów w mln zł
Styczeń 2015 107 422
Luty 2015 105 464
Marzec 2015 119 567
Kwiecień 2015 120 511
Maj 2015 116 521
Czerwiec 2015 122 554
Lipiec 2015 126 561
Sierpień 2015 121 538
Wrzesień 2015 135 617
Październik 2015 140 649
Listopad 2015 136 607
Grudzień 2015 148 696
Styczeń 2016 136 587

Tradycyjnie średnia wartość pojedynczego przelewu była niższa w systemie Blue Cash i wyniosła 1143 zł. Za pośrednictwem systemu Express Elixir wysyłane są średnio 4334 zł. Wynika to zapewne z tego, że część banków korzystających z rozwiązania KIR-u udostępnia je tylko korporacjom, które z reguły operują większymi kwotami niż osoby fizyczne czy mniejsze firmy.

Przeczytajcie także: Profile banków na Facebooku - styczeń 2015 r.

Łącznie za pośrednictwem obu systemów przelewów ekspresowych monitorowanych przez Cashless wykonano w styczniu ok. 409 tys. transakcji o wartości bez mała 900 mln zł. Dotychczas rekordowym miesiącem dla obu systemów był grudzień ubiegłego roku, kiedy przelewów wykonano 449 tys. a ich wartość po raz pierwszy przekroczyła miliard zł i wyniosła 1,06 mld zł.

Chociaż w stosunku rocznym wzrost popularności przelewów ekspresowych notuje dużą dynamikę, wciąż opcją pierwszego wyboru pozostaje tradycyjny przelew w systemie Elixir, a przelewy ekspresowe są wykorzystywane jedynie w sytuacjach awaryjnych. Na korzyść ekspresów przemawiać będzie wzrost ich dostępności.

Przeczytajcie także: Banki na Twitterze w IV kw. 2015 r. - raport Cashless

Impulsem do szybszej popularyzacji Express Elixira będzie zapewne wykorzystanie go przez operatora systemu Blik do tzw. transferów P2P, czyli pomiędzy użytkownikami smartfonów. Z tego rozwiązania mogą już korzystać klienci Millennium, ING Banku Śląskiego i BZ WBK. Wkrótce, prawdopodobnie jeszcze w I kw. tego roku, dołączą do nich posiadacze rachunków w PKO a w II kw. - w Getinie.

Natomiast przelewy ekspresowe w tradycyjnej formie można nadawać za pośrednictwem 14 dużych banków. Express Elixir jest dostępny w dziesięciu a Blue Cash w siedmiu instytucjach. Ponadto przelewy ekspresowe w systemie BC dostępne są również w kilkudziesięciu bankach spółdzielczych oraz ze strony internetowej operatora tego systemu.

KATEGORIA
ANALIZY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies