Część sprzedawców decyduje się na usunięcie paczkomatów z listy darmowych metod dostawy w ramach pakietu Allegro Smart
Allegro wprowadziło 4 stycznia zmiany w swoim cenniku. Obecnie sprzedający musi ponieść część kosztów wysyłki, jeśli klient korzystający z pakietu Allegro Smart wybierze dostawę do paczkomatu. Nieoczywistą, a nieprzyjemną dla klientów konsekwencją tej zmiany, jest możliwe zmniejszenie się liczby ofert zapewniających w ramach "smarta" wysyłkę do paczkomatu.
Przypomnijmy, że do tej pory klient płacił platformie roczną opłatę za pakiet, a koszty wysyłki poszczególnych zamówień brało na siebie Allegro. Od poniedziałku potentat e-commerce angażuje jednak w finansowanie wysyłki do paczkomatu również sprzedawców, którzy dotychczas nie partycypowali w kosztach dostawy. Przy zamówieniach do 100 zł sprzedawcy zostanie doliczone 0,99 zł do rachunku za usługi Allegro, a przy zamówieniach powyżej 100 zł będzie to 1,99 zł.
Jeśli sprzedawca nie godzi się na taką formę rozliczenia, może usunąć paczkomaty z listy sposobów dostawy dostępnych nieodpłatnie dla klienta w ramach pakietu Smart. Oferta nadal będzie wtedy oznaczona jako Smart, jednak kupujący będzie mógł za darmo skorzystać tylko z mniej popularnych sposobów wysyłki, takich jak Paczka w Ruchu, odbiór w punkcie Żabka, Orlen lub UPS czy automat paczkowy Poczty Polskiej. Co ważne, sprzedawca w takiej sytuacji może nadal oferować klientom wysyłkę do paczkomatów Inpostu, tyle że nie będzie ona już uwzględniana jako jedna z metod z pakietu Smart, w związku z czym klient będzie musiał za nią normalnie zapłacić.
Nie wiadomo, jak wielu sprzedawców zdecyduje się na taki krok. Można się domyślać, że atrakcyjność "smarta" i paczkomatów dla klientów skłoni wystawców do pozostania przy dotychczasowym modelu mimo wprowadzonej opłaty. Jednak już w poniedziałek można było trafić na oferty, w których sprzedawcy wycofali paczkomaty z bezpłatnych sposobów wysyłki. Z pewnością nie ucieszyło to klientów, którzy po wyborze oferty oznaczonej logo Smart nie znaleźli w niej swojej ulubionej formy dostawy.
Jak podaje Allegro, pakiety Smart cieszą się bardzo dużą popularnością wśród kupujących. A osoby korzystające z tej usługi robią zakupy 2,5-krotnie częściej niż pozostali użytkownicy platformy zakupowej. Obecnie ponad 60 proc. aktywnych ofert ma oznaczenie Smart. Allegro, poproszone przeze mnie o komentarz w tej sprawie, jest dobrej myśli. – Klienci Smart! uwielbiają wygodę darmowych dostaw i sprzedający zdają sobie doskonale z tego sprawę. Widzą dokładnie, ile transakcji jest realizowanych z konkretną formą dostawy, dlatego nie widzimy negatywnych efektów zmian w regulaminie, wręcz odwrotnie. Owszem są pojedyncze przypadki, ale z naszych danych jasno wynika, ze liczba ofert z darmową dostawą w Smart! do Paczkomatów rośnie każdego dnia – zaznacza Marcin Gruszka z Biura Prasowego platformy.