Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność, który zawiera umowę "na firmę", ale nie ma ona dla niego charakteru zawodowego, będzie traktowany jak konsument
W wyniku nowelizacji Kodeksu cywilnego przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) będą mogli w wielu sytuacjach korzystać z takich samych praw jak konsumenci. Dla banków i innych instytucji finansowych oznacza to konieczność przebudowy cenników, regulaminów usług oraz sposobów postępowania z rzeszą ok. 3 mln klientów, o czym w serwisie cashless.pl mogliście przeczytać już w październiku zeszłego roku.
Początkowo nowe przepisy miały wejść w życie od 1 czerwca 2020 r., jednak ze względu na sytuację epidemiczną przesunięto ten termin na 1 stycznia 2021 r. Od tej daty przedsiębiorca prowadzący JDG, który zawiera umowę "na firmę", ale jest to umowa niemająca dla niego charakteru zawodowego, będzie miał takie same prawa jak konsument. Taką umową będzie zatem w większości przypadków np. umowa o prowadzenie rachunku bankowego, umowa leasingu czy umowa ubezpieczenia. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do kontraktów zawartych po 1 stycznia 2021 r.
Przedsiębiorcy na prawach konsumenta będą też mogli liczyć na większe wsparcie ze strony Rzecznika Finansowego, który będzie mógł skuteczniej interweniować np. w przypadku stwierdzenia w umowie niedozwolonych postanowień umownych (tzw. klauzul abuzywnych). Rzecznik będzie mógł też poratować takiego przedsiębiorcę istotnym poglądem w sprawie, w przypadku wejścia na drogę sądową.
RF spodziewa się, że z nowego sposobu traktowania mogą skorzystać np. leasingobiorcy, który będą mogli ubiegać się o zwrot części nadpłaconych rat, jeśli wpływ na ich wysokość miały postanowienia, które można uznać za abuzywne.