Dzięki cyfrowym płatnościom mieszkańcy Afryki czy Ameryki Południowej będą mogli taniej spłacać w ratach produkty poprawiające komfort ich życia
Chodzi o takie przedmioty, jak baterie słoneczne, ekologiczne piece kuchenne czy pompy wodne. Wspólna oferta obejmuje technologię spółki Angaza do pomiaru i monitorowania używania tych produktów pod nazwą PAYG (pay-as-you-go) oraz rozwiązania Mastercard w zakresie płatności cyfrowych wykorzystujące
kody QR. Według
Mastercarda w praktyce oznacza to, iż ubodzy ludzie "będą płacić tylko za to, z czego faktycznie korzystają".
Model biznesowy i technologia firmy Angaza polegają na tym, że kluczowe dla poprawy jakości życia w tzw. Trzecim Świecie produkty mogą być sprzedawane przy niskim koszcie początkowym. Konsumenci następnie spłacają je w małych ratach rozłożonych w czasie tak, by było na nie stać nawet ludzi dysponujących budżetem w wysokości dwóch dolarów dziennie. Angaza podkreśla, że z jej oferty skorzystało już ponad 5 mln osób.
Obecnie większość płatności na platformie Angaza jest dokonywana
gotówką lub za pomocą telefonów komórkowych. Dzięki współpracy z
Mastercardem spadną koszty obsługi tych pożyczek. Poza tym dane o dokonanych płatnościach pozwolą stworzyć historię kredytową klientów, co wcześniej było niemożliwe. - Dzięki tym danym dostawcy usług finansowych mogą wspierać osoby, które dawniej miały ograniczony dostęp do ich oferty, co pozwala na zmniejszenie problemu wykluczenia finansowego - podkreśla Mastercard.
Obie firmy deklarują, że zadowolone są z pierwszych wdrożeń wspólnych rozwiązań technologicznych zastosowanych w Nigerii i Ugandzie. Teraz chcą je wprowadzić do kolejnych krajów Afryki oraz do Ameryki Południowej.