Firmy zrzeszone w Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatności będą zabiegać o nowelizację ustawy o VAT
1 lipca bieżącego roku wchodzą w życie przepisy wprowadzające rozwiązanie o nazwie split payment. W skrócie chodzi w nim o to, aby płatność z tytułu wystawionej faktury była podzielona na dwie części. Kwota netto ma trafiać na dotychczasowy rachunek wierzyciela, natomiast kwota podatku VAT – na wydzielone konto, do którego wierzyciel będzie miał utrudniony dostęp. Czyli będzie mógł z niego np. zapłacić VAT należny urzędowi skarbowemu, ale nie będzie mógł np. sfinansować z niego inwestycji.
Problem polega jednak na tym, że aby zrealizować płatność za fakturę, zgodnie z przepisami o split payment należy dokonać jej za pomocą tradycyjnego przelewu. Inne instrumenty, a więc np. karty płatnicze czy przelewy typu pay by link są z tego rozwiązania wykluczone. – Powoduje to brak możliwości udostępnienia klientom natychmiastowych rozliczeń w zgodzie z przepisami o podzielonej płatności – mówi Adrian Witkowski z zarządu PONIP.
Organizacja będzie więc zabiegać o zmianę przepisów w tym zakresie. – Aktualnie diagnozujemy rozwiązania techniczne, które mogłyby umożliwić przekazywanie komunikatów split payment przez systemy organizacji płatniczych lub inne systemy płatności – mówi Andrzej Poniński, szef PONIP. Na razie przygotowano wytyczne do ustawy w obecnym kształcie. Organizacja sugeruje m.in. swoim członkom, by zwracali się do banków o uruchomienie dwóch rachunków VAT: jednego dla rozliczeń z konsumentami, drugiego – do obsługi akceptantów.
– Zwracamy uwagę, że zgodnie z prawem instytucja płatnicza nie może łączyć środków pieniężnych klientów i akceptantów ze środkami własnymi. Na podstawie ustawy o podzielonej płatności banki otwierać będą jednak jeden rachunek VAT dla wszystkich kont danej instytucji w banku. Sugerujemy więc otwieranie odrębnych rachunków VAT-owskich do obsługi płatności akceptantów i użytkowników. Tym bardziej, że rachunki takie z mocy ustawy otwierane są bezpłatnie – podkreśla Andrzej Poniński.
PONIP to organizacja, która powstała w 2011 roku. Zrzesza 25 dostawców usług i rozwiązań płatniczych w Polsce. Podstawowym celem PONIP jest ochrona wspólnych praw i reprezentowanie interesów członków wobec rynku, organów administracji publicznej oraz innych instytucji. Organizacja zaangażowana jest głównie w procesy legislacyjne, ale wydaje także rekomendacje oraz bierze udział w pracach zespołów przy ministerstwach i organach administracji publicznej.
Fot. Pexels