Upraszczanie i przyspieszanie procesu rozliczeniowego w sieci sprawia, że zapobieganie oszustwom staje się coraz trudniejsze
Dynamiczny rozwój płatności w czasie rzeczywistym sprawia, że na świecie odnotowuje się znaczny wzrost transakcji oszukańczych w internecie. Jak donosi portal NFC World, przyśpieszenie procesu rozliczeniowego sprawia, że zapobieganie oszustwom staje się coraz trudniejsze. Wykrywanie nieprawidłowości w ciągu kilku sekund, a nie jak dawniej bywało w kilka dni, bo tyle trwało rozliczanie transakcji, jest dużym wyzwaniem dla banków i dostawców płatności.
Serwis dodaje, że to zwiększone ryzyko można zaobserwować na przykład na doświadczeniach Wielkiej Brytanii, gdzie oszustwa w płatnościach wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu trzech lat od 2008 r., a przez następnych sześć lat o kolejne 270 proc. Na szczęście w Polsce jest pod tym względem o wiele lepiej. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że zarówno pod względem liczby jak i wartości fraudów płatniczych wskaźniki dla Polski plasują kraj wśród trzech najbezpieczniejszych rynków w obszarze SEPA.
Taka sytuacja może jednak skutkować uśpieniem czujności, czego dowodzi najnowszy raport przygotowany przez firmy EY i Nethone. Wśród przeanalizowanych 150 firm z branży e-commerce, których roczna wartość obrotów w handlu online wynosi minimum 100 milionów zł, aż 71 proc. nie wykorzystuje żadnego rozwiązania technologicznego służącego ochronie przed wyłudzeniami, a tylko 35 proc. posiada jakiekolwiek procedury służące zapobieganiu nadmiernych kosztów związanych z chargebackiem (procedura umożliwiająca klientowi w określonych sytuacjach zwrot kwoty zapłaconej kartą). Bezpieczeństwo transakcji płatniczych będzie jednym z tematów ścieżki retail and e-commerce w trakcie zbliżającego się wydarzenia Impact. Jednym z mówców będzie Michał Jędraszak z firmy Straal, która specjalizuje się w obsłudze internetowych płatności powtarzalnych.
Innym mówcą wydarzenia Impact będzie Maciej Biniek z Allegro. Niewątpliwie jednym z wątków jakie poruszy w trakcie swoich wystąpień, będzie zauważalny w światowym e-commerce trend polegający na rosnącym znaczeniu marketplace’ów, czyli platform kojarzących sklepy i kupujących. Allegro jest największą tego typu platformą na polskim rynku.
Natomiast jeśli już jesteśmy przy trendach rządzących handlem internetowym, nie można zapomnieć o ciągłym dążeniu do poprawy doświadczeń klientów wykonujących zakupy. Elementem tego procesu jest np. wzrost zainteresowania tzw. odroczoną płatnością. Dzięki niej klient może wybrać produkt, kupić i odebrać a dopiero później zapłacić. Od niedawna na polskim rynku odroczoną płatność oferuje PayU – największy integrator płatności internetowych nad Wisłą. Podczas czerwcowego wydarzenia Impact PayU reprezentowane będzie m.in. przez szefa na region EMEA – Mario Shiliashki.
Imiona i nazwiska wszystkich mówców a także program Impact, który już 13 i 14 czerwca odbędzie się w Krakowie, możecie znaleźć na stronie wydarzenia dostępnej tutaj. Na stronie tej możecie też zgłosić swój udział. Serwis Cashless jest partnerem medialnym najbliższego Impact.