Operator broni klientów przed phishingiem. Korespondencja popłynie do nich z nowej domeny
Od teraz faktury od Orange bedziecie otrzymywać z nowej subdomeny @pl.orange.com, a nie jak dotychczas z @orange.com. Nowa domena wykorzystuje standardy DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance), SPF (Sender Policy Framework) oraz DKiM (DomainKeys Identified Mail).
Za tymi skomplikowanymi skrótami kryją się technologie, dzięki którym znacząca większość serwerów odbierających pocztę będzie automatycznie odróżniać oryginalne przesyłki od spamu, bądź phishingu. Fałszywe wiadomości zostaną zatrzymane na serwerze (jeśli usługodawca wykorzystujące wymienione standardy) i nie trafią do Waszej skrzynki odbiorczej.
Przeczytaj także: Nie spodziewasz się przesyłki? Nie otwieraj tego mejla od DHL
Operator zdecydował się na zmianę domeny ze względu na nasilające się ostatnio ataki phishingowe na klientów firm telekomunikacyjnych, pocztowych, kurierskich i banków. Przestępcy podszywają się pod uczciwe, znane przedsiębiorstwa i rozsyłają e-maile z logami ich organizacji. Otwarcie korespondencji grozi zablokowaniem komputera lub kradzieżą środków z konta bankowego.
Oszuści coraz częściej wysyłają też fałszywe e-maile z fakturą w załączniku. Po jej otwarciu w komputerze instaluje się złośliwe oprogramowanie. Łatwo się nabrać, bo nazwy plików przypominają nazwy prawdziwych faktur z Orange, Netii czy Allegro. Wprowadzona przez Orange zmiana może wyeliminować sporą część takiego ryzyka.
Inne firmy postępują podobnie lub umieszczają faktury na indywidualnych kontach w elektronicznych biurach obsługi klienta. Jest to bezpieczniejsze - klient sam musi zalogować się na konto by odczytać fakturę – ale mało wygodne, bo trzeba pamiętać identyfikatory i hasła do własnych kont oddzielnie dla każdej usługi, czyli rachunku za wodę, prąd, gaz czy telefon.
Przeczytaj także: Polacy wygrali w konkursie Citi
Prostszym rozwiązaniem może być skorzystanie z usługi Poczty Polskiej "neofaktura". Działa to dokładnie tak samo jak konto w elektronicznym biurze obslugi klienta z tą wszakże różnicą, że jeśli wystawiająca fakturę firma podpisała umowę z PP, to wszystkie rachunki niezależnie od usługodawcy trafiają na jedną skrzynkę utworzoną na platformie PP Envelo. Można je tam odnaleźć po zalogowaniu się przy pomocy bezpiecznego szyfrowanego protokołu wymiany danych.