Coraz więcej osób korzysta też z bankowości mobilnej, a największy wzrost w tym zakresie odnotowano w grupie wiekowej 55-64 lata
Jak wynika z badania Digital Payments Study 2016 przeprowadzonego na zlecenie Visa, liczba konsumentów regularnie płacących za pomocą urządzeń mobilnych (smartfonów, tabletów czy zegarków) potroiła się w ciągu ostatniego roku.
Obecnie odsetek badanych regularnie płacących w ten sposób za różne towary i usługi wynosi 54 proc., w porównaniu z 18 proc. respondentów, którzy deklarowali korzystanie z płatności mobilnych w tym samym badaniu w ubiegłym roku.
Użytkownicy płatności mobilnych deklarują, że równie chętnie posługują się urządzeniami mobilnymi przy codziennych płatnościach, jak i przy zakupach na wyższe kwoty. W Polsce ponad 45 proc. z nich przy pomocy urządzenia mobilnego płaci za towary i usługi o dużej wartości np. wyjazdy wakacyjne czy artykuły elektroniczne. Wielu reguluje w ten sposób również stałe płatności, np. opłaca domowe rachunki (60 proc.), czy kupuje bilety autobusowe i kolejowe (48 proc.).
Badanie pokazuje również, że większą popularnością cieszy się także bankowość mobilna. Korzystają z niej osoby, które dotychczas niezbyt entuzjastycznie podchodziły do tego rozwiązania. Chodzi o grupę wiekową 55-64 lata. Wśród tych ankietowanych odnotowano największy, bo aż 33 proc. wzrost użytkowników aplikacji bankowych. Dla porównania, w najliczniejszej grupie bankujących mobilnie 18-34 lata tempo wzrostu wyniosło 24 proc.
W Polsce już ponad trzy czwarte (81 proc.) badanych posłużyło się w tym roku kartą zbliżeniową, podczas gdy w 2015 r. takich osób było 65 proc.
To istotne, ponieważ badania pokazują, że w skali całej Europy użytkownicy kart zbliżeniowych są bardziej otwarci na nowe metody płatności niż osoby, które się nimi nie posługują. Są bardziej zainteresowani wykorzystaniem urządzenia mobilnego do płatności w sklepie (52 proc. użytkowników kart zbliżeniowych wobec 32 proc. osób ich nieużywających), zakupów poprzez aplikację (49 proc. wobec 31 proc.) lub płacenia za posiłki (50 proc. wobec 30 proc.).
Badanie Digital Payments Study 2016 zostało przeprowadzone przez agencję Populus na zlecenie Visa w sierpniu i wrześniu 2016 r. w 19 krajach: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Izraelu, Niemczech, Norwegii, Polsce, Rumunii, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Próba konsumentów uczestniczących w badaniu to 36 843 osób ogółem – około 2 tys. respondentów w każdym kraju.