W 2024 r. do programu dołączyło 216 nowych instytucji publicznych
Fundacja Polska Bezgotówkowa podsumowała ubiegły rok w zakresie cyfryzacji i rozwoju płatności bezgotówkowych w sektorze publicznym. W 2024 r. do programu dołączyło 216 nowych instytucji publicznych, co przełożyło się na wprowadzenie na rynek 1186 nowych terminali, z czego do urzędów trafiło 520 urządzeń. Obecnie najwięcej terminali w instytucjach publicznych znajduje się w Warszawie (270) oraz w powiecie mińskim (253). Natomiast najwyższy wskaźnik liczby terminali w programie w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców odnotowały powiaty hrubieszowski, lipski oraz namysłowski.
– Oczekiwania i preferencje klientów w zakresie digitalizacji i dostępności usług cyfrowych będą wzrastać. Ważne jest, aby za tymi zmianami nadążały zarówno firmy, jak i urzędy. Program fundacji Polska Bezgotówkowa oferuje bezpłatny dostęp do płatności online i do terminali płatniczych, które pozwolą na pobieranie elektronicznych płatności w przestrzeni publicznej, np. w szkole, w domu kultury, w teatrze, w bibliotece czy na parkingu – mówi Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes fundacji Polska Bezgotówkowa.
W ramach programu fundacji, urzędy, instytucje samorządowe i jednostki zależne od samorządów mogą bezpłatnie wypróbować terminal płatniczy, aplikację płatniczą w telefonie lub możliwość płatności za zobowiązania przez internet. Fundacja Polska Bezgotówkowa pokrywa koszty wdrożenia usług płatniczych oraz obsługi transakcji bezgotówkowych. Fundacja współfinansuje też zakup oraz instalację modułów płatniczych w samoobsługowych automatach i urządzeniach, takich jak opłatomaty urzędowe, parkomaty, biletomaty czy recyklomaty.
Jak podaje fundacja, od początku jej istnienia ze wsparcia skorzystało ponad 3 tys. instytucji publicznych i samorządowych, co przełożyło się na sfinansowanie ponad 16 tys. terminali, z czego ponad 8,5 tys. z nich zostało umieszczonych bezpośrednio w urzędach.
Fot. Maciej Bednarek