Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
UOKiK otrzymał odpowiedzi InPostu na pytania ws. płatności odroczonych. Decyzja o dalszym postępowaniu zapadnie po ich analizie

Urząd sprawdza m.in., czy świadczone przez InPost usługi płatności odroczonych zostały przygotowane w oparciu o ustawę o kredycie konsumenckim czy nie

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza zasady, na jakich InPost zaoferował klientom płatności odroczone. Kilka tygodni temu wysłał do spółki pismo z prośbą o informacje na temat wprowadzonej usługi. – Otrzymaliśmy odpowiedź i analizujemy ją. Decyzja o ewentualnych dalszych działaniach zostanie podjęta po zakończeniu tej analizy – odpowiedziało biuro prasowe UOKiK-u na pytanie cashless.pl w tej sprawie.

Przypomnę, że UOKiK w piśmie datowanym na 28 października 2024 r. zapytał InPost m.in. o to, czy oferowane przez spółkę płatności odroczone przygotowano w oparciu o ustawę o kredycie konsumenckim, a jeśli nie – to jaki jest charakter prawny tego rozwiązania. Urząd chciał też wiedzieć, czy jest ono oferowane przez InPost samodzielnie czy w kooperacji z innym podmiotem, a jeśli tak – to z jakim.

Przeczytajcie także: UOKiK pisze do InPostu w sprawie płatności odroczonych

Ponadto w swoim piśmie UOKiK prosił też InPost o informację na temat grup klientów, do których nowa usługa jest kierowana, a także o wskazanie, na podstawie jakich kryteriów ta grupa jest identyfikowana, ilu klientów dotychczas złożyło wniosek o skorzystanie z płatności odroczonych, w jaki sposób przeprowadzana jest analiza ich zdolności kredytowej, do których zewnętrznych baz przesyłane są dane na temat zobowiązań osób korzystających z płatności odroczonych itp.

InPost uruchomił płatności odroczone w usłudze InPost Pay pod koniec października przy współpracy z Aion Bankiem. Cytowani wówczas przez serwis cashless.pl eksperci zwrócili uwagę, że rozwiązanie wprowadzono w modelu omijającym ustawę o kredycie konsumenckim. Oznacza to, że informacja o zobowiązaniach klienta korzystającego z InPost Pay nie jest przesyłana do Biura Informacji Kredytowej. Tymczasem nadzorcom, w tym przede wszystkim Komisji Nadzoru Finansowego, która brała udział w pracach nad ustawą, zależało, by wszyscy operatorzy płatności odroczonych przekazywali raporty o swoich klientach do BIK-u. Celem jest zmniejszenie ryzyka wynikającego z potencjalnego przekredytowania osób korzystających z tego typu rozwiązań.

Przeczytajcie także: Zagłosujcie na Cashless Pay 2024

Sprawą płatności odroczonych w InPost Pay zainteresował się także KNF. – Jesteśmy na etapie podejmowania działań wyjaśniających, mających na celu weryfikację modelu biznesowego oraz relacji łączących InPost z Aion Bankiem, a także charakteru oferowanych produktów – przekazał w październiku serwisowi cashless.pl Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy KNF. Z nieoficjalnych informacji cashless.pl wynika, że InPost pracuje nad nowym procesem wnioskowania o płatności odroczone, który ma uwzględniać ustawę o kredycie konsumenckim.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies