W wielu przypadkach sposób, w jaki można zmienić numer telefonu, zależy od tego, czy służy on do komunikacji z bankiem czy do odbierania kodów autoryzacyjnych
Niedawno w cashless.pl mogliście przeczytać o nowych procedurach w mBanku dotyczących zmiany numeru telefonu w systemie transakcyjnym. Teraz klienci tej instytucji mogą to zrobić: w oddziale, na infolinii, w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. Wcześniej możliwe to było tylko w placówce i przez infolinię.
Restrykcyjne podejście do zmiany numeru telefonu zarejestrowanego w systemie było wynikiem plagi oszustw. Przestępcy, stosując metody socjotechniczne, wyłudzali nie tylko login i hasło do bankowości, ale również nakłaniali ofiary do zmiany numeru telefonu na taki kontrolowany przez oszustów. Dlatego Komisja Nadzoru Finansowego zobowiązała instytucje, by wprowadziły procedury zapobiegające takim sytuacjom. W efekcie duża część klientów, która z jakiegoś powodu musiała zmienić numer komórki, zmuszona była odwiedzić w tym celu placówkę bankową.
Decyzja mBanku o udostępnieniu nowego sposobu zmiany numeru komórki skłoniła mnie do sprawdzenia, jakie procedury stosują inne banki. Np. Pekao, podobnie jak mBank, pozwala zmienić numer na stronie internetowej Pekao24, w aplikacji PeoPay, poprzez konsultanta na infolinii oraz w placówce. Tak samo jest w Nest i Credit Agricole. Z informacji przekazanych przez biura prasowe tych banków wynika, że zmian można dokonać w oddziale, na infolinii, w bankowości internetowej i mobilnej. W Credit Agricole dodatkowo dane teleadresowe aktualizowane są i potwierdzane przy każdym składanym przez klienta wniosku o nowy produkt.
W Banku Pocztowym dostępne są trzy sposoby: infolinia, bankowość internetowa oraz placówki banku i Poczty Polskiej. Nie da się zmienić numeru w aplikacji mobilnej. Klienci Banku BPS zmian mogą dokonać tylko w oddziale lub bankowości internetowej.
Klient ING może zmienić numer telefonu samodzielnie w aplikacji Moje ING, ale jeśli posiada obecnie zdefiniowany numer oraz nowy, z którego chce korzystać w przyszłości. W celu zmiany numeru bank wysyła kod autoryzacyjny na obecnie zdefiniowany numer, a następnie na nowy numer telefonu. – Jeśli klient nie posiada już zdefiniowanego w banku numeru telefonu, to konieczna jest wizyta w oddziale lub ponowna aktywacja bankowości z wykorzystaniem jednorazowego kodu aktywacyjnego – wyjaśnia biuro prasowe ING.
PKO BP udostępnia trzy sposoby zmiany: w oddziale, na infolinii oraz w serwisie internetowym iPKO. Jeśli klient zrobi to w iPKO, będzie musiał potwierdzić operację w rozmowie telefonicznej. Pracownik banku zadzwoni na "stary" numer telefonu. W aplikacji mobilnej IKO nie można dokonać tego typu modyfikacji.
Procedury stosowane przez pozostałe banki (które odpowiedziały na naszą ankietę), są bardziej restrykcyjne. Klienci banków spółdzielczych zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej zmian mogą dokonać tylko w placówce. W Millennium numer można zmienić w aplikacji mobilnej, bankowości online, przez infolinię i w placówce, ale tylko taki, który służy do komunikacji, np. marketingowej. W przypadku numeru do autoryzacji transakcji (zaufany numer telefonu) zmian można dokonać wyłącznie przez infolinię – jeśli klient kontaktuje się przez bezpośrednie połączenie z aplikacji – oraz w placówce po okazaniu dokumentu tożsamości.
Podobnie jest w Aliorze. Numer telefonu kontaktowego klienci zmienią w oddziałach, placówkach partnerskich, bankowości internetowej i mobilnej oraz na infolinii, natomiast numer telefonu służący do obierania kodów autoryzacyjnych wyłącznie w oddziałach oraz placówkach partnerskich. Santander stosuje podobne zasady. Numer telefonu do kontaktu można zmieniać w bankowości elektronicznej, natomiast numer, na który wysyłane są smsKody do autoryzacji tylko w przez czat wideo lub w oddziale.
Natomiast VeloBank zapowiedział, że w najbliższym czasie w jego systemach będzie można zmienić numeru telefonu za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Obecnie jego klienci mogą to zrobić tylko w oddziale lub na infolinii.
Fot. Maciej Bednarek