W minionym kwartale największy wzrost udziału użytkowników Blika odnotował BNP Paribas
Z danych udostępnionych serwisowi cashless.pl przez banki wynika, że w III kw. 2024 r. średnio 36,8 proc. posiadaczy kont osobistych aktywnie korzystało z Blika, a więc wykonało co najmniej jedną transakcję w miesiącu za pośrednictwem tego systemu. Średnia jest o 0,5 pkt proc. wyższa niż w II kw. br., zaś w skali roku ten udział wzrósł o 4,34 pkt proc.
Liderem zestawienia jest ING Bank. W III kw. br. już ponad 60 proc. jego klientów aktywnie korzystało z Blika. Ich udział wzrósł w podobnej skali co średnia dla całego rynku: o 0,5 pkt proc. w skali kwartału i o 4,72 pkt proc. w skali roku.
Próg 50 proc. przekroczyły mBank i Millennium, ale dzieli je niewielka różnica. Wśród klientów mBanku aktywni użytkownicy Blika stanowią 56,3 proc. To oznacza wzrost o 1,2 pkt proc. w porównaniu z II kw. br. i o 5,46 pkt proc. w zestawieniu z III kw. 2023 r. W Millennium udział sięga 55,7 proc., o 1 pkt proc. więcej niż w poprzednim kwartale i o 6,2 pkt proc. więcej względem analogicznego kwartału ubiegłego roku.
Ale największym wzrostem udziału klientów, którzy w okresie lipiec – wrzesień 2024 r. dokonali przynajmniej jednej transakcji Blikiem miesięcznie, może pochwalić się BNP Paribas. W porównaniu z II kw. 2024 r. bank zwiększył udział do 35,4 proc., a więc o 2,9 pkt proc. Natomiast w skali roku ów wskaźnik najbardziej wzrósł w Credit Agricole – do 41,9 proc., czyli o 8,55 pkt proc.
W omawianym okresie tylko Alior Bank odnotował spadek udziału klientów aktywnie korzystających z systemu dostarczanego przez Polski Standard Płatności – o 6 pkt proc. w skali kwartału i o 3,6 pkt proc. w skali roku. W III kw. br. w Aliorze co piąty użytkownik konta osobistego aktywnie korzystał z Blika (21 proc.).
Fot. Maciej Bednarek