Najwięcej klientów korzystających z Blika obsługują PKO, mBank i ING
W III kw. 2024 r. ankietowane przez cashless.pl banki miały 17,2 mln klientów korzystających z Blika. Chodzi o użytkowników, którzy z jakiejkolwiek usługi Blika skorzystali przynajmniej raz w miesiącu. To wzrost o 374 tys. w porównaniu z II kw. br. (+2,2 proc.) i o prawie 2,3 mln (+15,1 proc.) w zestawieniu z III kw. 2023 r.
Najwięcej – ponad 4,3 mln klientów aktywnie korzystających z Blika – obsługiwał bank PKO. To 138,3 tys. więcej niż w II kw. br. (+3,3 proc.) i o 581,2 tys. niż w III kw. 2023 r. (+15,4 proc.). Na drugim miejscu jest mBank z blisko 2,5 mln użytkowników tego systemu. W ciągu kwartału ich liczba wzrosła o 60,3 tys. (+2,5 proc.), zaś w ciągu roku o 262,4 tys. (+11,9 proc.).
Podium zamyka ING Bank, który w III kw. br. miał 2,3 mln klientów, którzy dokonali co najmniej jednej transakcji Blikiem miesięcznie. Bank poprawił wynik o 54,3 tys. w porównaniu z II kw. br. (+2,4 proc.) i o 248 tys. w zestawieniu z III kw. 2023 r. (+12 proc.).
Najwyższą kwartalną i roczną dynamiką wzrostu aktywnych użytkowników Blika – odpowiednio: 7,8 i 37,1 proc. – może pochwalić się grupa SGB. Solidny wzrost w skali roku odnotowały też Santander Bank (+25,8 proc.) i Credit Agricole (+25,4 proc.). Spośród banków, które odpowiedziały na naszą ankietę, jedynie w Alior Banku spadła liczba aktywnych użytkowników tego systemu – o 138,1 tys. (-20,9 proc.) w porównaniu z I kwartałem 2024 r. (bank nie podał aktualnych danych za II kw. br.) i o 68,8 tys. (-11,6 proc.) w skali roku.
Z danych Polskiego Standardu Płatności, czyli operatora Blika, wynika, że na koniec czerwca 2024 r. niemal 17 mln użytkowników aktywnie korzystało z jego usług. W I półroczu 2024 r. klienci wykonali ponad 1,1 mld różnego rodzaju transakcji, o 40 proc. więcej w porównaniu z I półroczem 2023 r. Wyniki transakcyjne Blika za III kw. br. PSP opublikuje 19 listopada.
Fot. Maciej Bednarek