Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Karty zbliżeniowe stanowią już 98,4 proc. wszystkich wydanych na polskim rynku

Natomiast liczba nośników umożliwiających płatności zbliżeniowe wyniosła na koniec czerwca br. prawie 59 mln

Bank centralny opublikował dziś dane o rynku kart i infrastrukturze płatniczej w Polsce w II kw. 2024 r. Znalazły się wśród nich statystyki na temat kart zbliżeniowych, a więc pozwalających płacić w stacjonarnych punktach handlowo-usługowych bez fizycznego kontaktu z terminalem płatniczym.

Jak podaje Narodowy Bank Polski, na koniec czerwca 2024 r. na polskim rynku było 45,4 mln takich kart, o 591,7 tys. (+1,3 proc.) więcej w porównaniu z końcem marca br. To oznacza, że karty zbliżeniowe stanowią już 98,4 proc. wszystkich plastików.

Przeczytajcie także: Lekki wzrost liczby bankomatów. Rośnie też średnia wartość pojedynczej wypłaty

Z danych NBP wynika też, że rośnie liczba innych nośników umożliwiających dokonywanie płatności zbliżeniowych. Chodzi przede wszystkim o smartfony, ale też zegarki czy płatnicze opaski, które można powiązać z kartą płatniczą. W II kw. 2024 r. liczba wszystkich zbliżeniowych instrumentów płatniczych, bazujących na kartach płatniczych, wyniosła 58,8 mln. To o nieco ponad 1 mln więcej niż w I kw. 2024 r.

Przeczytajcie także: Ile trzeba zapłacić za kartę kredytową, żeby otworzyła drzwi do saloników lotniskowych?

Udział kart zbliżeniowych – zarówno debetowych, jak i kredytowych – systematycznie się zwiększa, co wynika z faktu, że właściwie wszystkie nowo wydawane karty wyposażone są w technologię contactless i zastępują karty starszej generacji, które tracą ważność.

Co ciekawe, pierwsze informacje o kartach zbliżeniowych zaczęły pojawiać się w raportach NBP w 2011 r. Bank centralny wówczas jeszcze szacował, ile takich kart może być w obiegu, choć w ofercie banków tego typu plastiki były już od kilku lat (pierwszy wydał ją w 2007 r. Bank Zachodni WBK, poprzednik Santandera). NBP podał np., że w II kw. 2011 r. na polskim rynku mogło funkcjonować 5,9 mln takich kart, co stanowiło ok. 18 proc. wszystkich plastików.

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies