Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Autopay Adyen
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Eurostat: 69 proc. mieszkańców UE korzysta z usług e-administracji. Polacy poniżej średniej

Najchętniej z usług e-administracji korzystają Norwegowie, Duńczycy i Finowie 

Z analizy Eurostatu, unijnego urzędu statystycznego, wynika, że w 2023 r. 69 proc. obywateli Unii Europejskiej korzystało ze stron internetowych lub aplikacji urzędów administracji publicznej. To o 1,7 pkt proc. więcej niż w 2022 r. Analiza dotyczy osób w wieku 16-74 lata, które korzystały z internetu bądź urzędowych aplikacji na przestrzeni 12 miesięcy poprzedzających badanie. Opracowanie obejmuje również niektóre kraje nienależące do Wspólnoty.

Najbardziej scyfryzowanym krajem UE jest Dania. 97,68 proc. Duńczyków w 2023 r. załatwiało sprawy urzędowe lub szukało informacji online, o 1 pkt proc. więcej niż w 2022 r. Ale Duńczyków minimalnie wyprzedzają nienależący do UE Norwegowie z udziałem 97,7 proc. W Finlandii ten odsetek sięga 95,5 proc., a w Holandii i Szwecji 95 proc. 

Przeczytajcie także:  Eurostat: Polacy z dostępem do e-bankowości poniżej średniej UE

Na drugim biegunie znalazła się Rumunia, gdzie tylko blisko co piąty mieszkaniec (22,6 proc.) załatwia sprawy urzędowe online, zaś w Bośni i Hercegowinie oraz Bułgarii ten udział wynosi niespełna 30 proc. Jak na tym tle wypada Polska? Z wynikiem 58,5 proc. Polacy są o ponad 10 pkt proc. poniżej średniej unijnej, ale jest to wynik o 3 pkt proc. lepszy, niż zanotowany w 2022 r.   

Przeczytajcie także:  Spada oprocentowanie lokat mobilnych. We wrześniu już w trzech bankach

W jakim celu Europejczycy kontaktują się z urzędami przez internet lub specjalną aplikację? W ubiegłym roku najwięcej osób (42 proc.) szukało informacji o usługach, świadczeniach, przepisach czy godzinach otwarcia stacjonarnych urzędów, 40 proc. ankietowanych pobierało urzędowe formularze, 39 proc. logowało się do swoich kont w e-administracji, 37 proc. umawiało się online na spotkanie stacjonarne, zaś zeznania podatkowe drogą elektroniczną złożyło 29 proc. respondentów.

 

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies