W I połowie bieżącego roku operator Blika rozliczył ponad 1,1 mld transakcji
Zarząd Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu Blik, zaprezentował dzisiaj wyniki transakcyjne osiągnięte w I połowie 2024 r. oraz przedstawił plany rozwojowe systemu na najbliższe lata. Aktualnie spółka przygotowuje strategię na trzy kolejne lata, która zakłada podwojenie biznesu we wszystkich segmentach. Ale po kolei.
W okresie styczeń-czerwiec bieżącego roku użytkownicy Blika wykonali za jego pomocą 1,119 mld różnego rodzaju transakcji. To o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, gdy odnotowano ich ok. 800 mln. Wartość operacji wyniosła 157,8 mld zł – o 46 proc. więcej względem I połowy 2023 r.
Tradycyjnie już największą część transakcji pod względem liczby zajmowały płatności w internecie – stanowiły 48,8 proc. Jest to jednak spadek w stosunku do roku ubiegłego o ok. 4,5 pkt. proc. Płatności w e-commerce, mimo tego że cały czas szybko rosną w liczbach bezwzględnych, to jednak w całości transakcji tracą na rzecz przelewów P2P, które stanowią 25,3 proc. transakcji (wzrost z 22,9 proc. przed rokiem) i na rzecz płatności w terminalach – 22,9-proc. udział (20,3 proc. rok wcześniej).
Przedstawiciele Blika zarysowali też najważniejsze plany rozwojowe na najbliższe lata. Zadeklarowali, że spółka pracuje obecnie nad nową strategią. Jak wspomniałem, jej podstawowym założeniem ma być podwojenie biznesu we wszystkich segmentach rynku. Owocem tego ma być m.in. przekroczenie 5 mld transacji rozliczonych przez Blika w ciągu roku. Pozwolić na to ma m.in. rozwój usług, takich jak płatności odroczone, płatności potwarzalne, wpłaty gotówki czy płatności zbliżeniowe. W tym ostatnim przypadku warto przypomnieć, że spółka pracuje już nad usługą na urządzenia z system iOS. Wkrótce w serwisie cashless.pl nieco więcej na ten temat. Blik liczy też na nowe wdrożenia dzięki współpracy z Aionem i Vodeno.