Partnerzy strategiczni
MasterCard Visa BLIK
Partnerzy wspierający
KIR ITCARD Polcard
Partnerzy wspierający
Elavon Hitachi Vivus
Partnerzy wspierający
Pekao Autopay
Partnerzy merytoryczni
Związek Banków Polskich Polska bezgotówkow
Badanie KIR i ZBP: Polacy najchętniej sięgają po mojeID w kontaktach z administracją publiczną  

W ciągu 5 lat funkcjonowania systemu mojeID Polacy potwierdzili tożsamość tą metodą ponad 350 mln razy

W kwietniu KIR i Związek Banków Polskich zapytali Polaków, w jakich sytuacjach najchętniej korzystają z systemu mojeID. Najwięcej ankietowanych sięga po tę metodę potwierdzania tożsamości w kontaktach z administracją publiczną (43 proc.), co czwarty (26 proc.) przy korzystaniu z usług użyteczności publicznej, a blisko co piąty w kontaktach z firmami świadczącymi usługi finansowe (22 proc.), medyczne (21 proc.) oraz podczas robienia zakupów internetowych (22 proc.). 18 proc. ankietowanych wykorzystuje mojeID przy zakupie polis ubezpieczeniowych.

W ankiecie respondenci wskazali też obszary, w których chcieliby używać tej metody potwierdzania tożsamości. Najwięcej osób wskazało zakupy wymagające weryfikacji tożsamości (44 proc.), zawieranie umów (35 proc.), autoryzację dyspozycji i oświadczeń (33 proc.), a także na logowanie do serwisów (26 proc.).

Przeczytajcie także: Comarch wykorzysta usługę mojeID do potwierdzania tożsamości użytkowników platformy Apfino

MojeID to system zdalnego potwierdzania tożsamości za pośrednictwem bankowości elektronicznej, którego operatorem jest KIR. Firmy oferujące usługi zdalnie muszą mieć pewność, że osoba, którą obsługują, jest tą, za którą się podaje. Dlatego zwykle początek współpracy wiąże się z koniecznością fizycznego kontaktu celem zweryfikowania tożsamości.

System mojeID pozwala ominąć ten etap. Klient przekierowywany jest do bankowości elektronicznej, loguje się do niej i wyraża zgodę na przekazanie niezbędnych danych. Następnie wraca na platformę usługodawcy z potwierdzoną przez bank tożsamością. Za pomocą mojeID można rozpocząć zdalny kontakt z usługodawcą, a następnie wykorzystywać tę metodę weryfikacji tożsamości przy kolejnych kontaktach.

Przeczytajcie także: GUS: Usługi finansowe zdrożały w ciągu roku o prawie 12 proc.

Pierwszą firmą, która udostępniła to rozwiązanie swoim klientom (w czerwcu 2019 r.) było PGNiG Obrót Detaliczny. W grudniu 2019 r. mojeID wdrożył Medicover – sieć prywatnych przychodni i szpitali medycznych. Początkowo tożsamość mogli potwierdzać klienci Pekao, PKO BP i ING. Jak jest dziś, po pięciu latach działania systemu?

Jak podaje KIR, operator systemu, w tym czasie Polacy skorzystali z tej metody uwierzytelniania ponad 350 mln razy. W 2023 r. średnia dzienna liczba uwierzytelnień wyniosła około 290 tys., a w rekordowym dniu odnotowano 1,4 mln potwierdzeń tożsamości. mojeID dostępne jest dla blisko 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej, czyli ponad 22 mln osób. Usługę oferuje 11 banków komercyjnych, około 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka.

MojeID wykorzystuje dziś ponad 60 komercyjnych dostawców usług, a w e-administracji mojeID umożliwia logowanie do usług świadczonych przez ponad 1600 podmiotów i serwisów sektora publicznego. Chodzi m.in. o ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta, biznes.gov.pl, praca.gov.pl, a więc serwisy pozwalające załatwiać sprawy urzędowe online.

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies