Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Partnerzy strategiczni
Tylko 13 proc. pożyczek i kredytów oferowanych przez pośredników sprzedawanych jest online

W 2023 r. o prawie 12 proc. wzrosła liczba, a o ponad 19 proc. wartość pożyczek udzielonych przez podmioty niebankowe – podał właśnie GUS

Główny Urząd Statystyczny wziął pod lupę 212 firm z branży pożyczkowej i pośrednictwa kredytowego, z czego mniej więcej połowa udzielała pożyczek ze środków własnych (to głównie firmy pożyczkowe), a druga połowa pełniła rolę pośredników finansowych współpracujących z bankami. Z danych GUS wynika, że w 2023 r. z usług tych firm skorzystało blisko 2,6 mln klientów, o 1 proc. więcej niż w 2022 r. 

Za ich pośrednictwem klienci zaciągnęli blisko 5 mln pożyczek i kredytów, co oznacza wzrost o 11,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Firmy udzieliły finansowania o wartości 66,6 mld zł – o 19,2 proc. więcej niż w 2022 r., przy czym w segmencie osób fizycznych wartość udzielonych pożyczek wzrosła aż o 24 proc., zaś w segmencie przedsiębiorstw spadła o 1,7 proc.

Przeczytajcie także:  W tym roku liczba sklepów internetowych w Polsce po raz pierwszy w historii przekroczy 70 tys.

Co ciekawe, tylko niewielka część pożyczek i kredytów sprzedawana jest online. Firmy działające w internecie w ubiegłym roku rozdysponowały pożyczki o wartości 8,8 mld zł. To zaledwie 13,2 proc. ogólnej wartości kredytów i pożyczek.

Najwięcej finansowania (blisko 32 mld zł, 48-proc. udział) udzielono bezpośrednio w placówkach. Na pierwszy rzut oka tak wysoka wartość może zaskakiwać. Biuro Informacji Kredytowej raportuje, że miesięczna kwota udzielonych pożyczek pozabankowych (przez firmy, które współpracują z BIK) sięga w ostatnich miesiącach 1,5-2 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że statystyki GUS obejmują bankowych pośredników, którzy w swojej ofercie mają również wysokokwotowe kredyty hipoteczne. 

Z kolei agenci udzielili w 2023 r. 12,6 mld zł kredytów i pożyczek (18,8 proc.), bezpośrednio u klienta sprzedano 5,9 mld zł (8,8 proc.). Przez telefon udzielono 4,8 mld zł (7,2 proc.).

Przeczytajcie także:  Telefon od bota. BNP Paribas ostrzega przed nową formą oszustwa

Z danych GUS dowiadujemy się również, w jaki sposób firmy pożyczkowe i pośrednicy kredytowi pozyskują klientów. Najwięcej z nich (125 na 212 badanych) zdobywa klientów przez internet. Drugim sposobem (124 firmy) jest kontakt przez telefon, 97 firm stosowało sprzedaż osobistą, a 75 sprzedaż w placówkach handlowo-usługowych. 44 firmy reklamowały swoje usługi w formie ulotek, a 39 podmiotów w prasie, radiu i telewizji.

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.
Promocje

Booksy przyzna 20 zł za zakup karty podarunkowej, jeśli zapłacicie kartą Visa

Środki zgromadzone na karcie podarunkowej można wykorzystać przy rezerwacji wizyty za pośrednictwem Booksy

Nasza Cashlesspedia

Wpisz w pole i wyszukaj termin, którego definicja Cię interesuje:
lub przeglądaj:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y Z

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies