Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Tylko 13 proc. pożyczek i kredytów oferowanych przez pośredników sprzedawanych jest online

W 2023 r. o prawie 12 proc. wzrosła liczba, a o ponad 19 proc. wartość pożyczek udzielonych przez podmioty niebankowe – podał właśnie GUS

Główny Urząd Statystyczny wziął pod lupę 212 firm z branży pożyczkowej i pośrednictwa kredytowego, z czego mniej więcej połowa udzielała pożyczek ze środków własnych (to głównie firmy pożyczkowe), a druga połowa pełniła rolę pośredników finansowych współpracujących z bankami. Z danych GUS wynika, że w 2023 r. z usług tych firm skorzystało blisko 2,6 mln klientów, o 1 proc. więcej niż w 2022 r. 

Za ich pośrednictwem klienci zaciągnęli blisko 5 mln pożyczek i kredytów, co oznacza wzrost o 11,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Firmy udzieliły finansowania o wartości 66,6 mld zł – o 19,2 proc. więcej niż w 2022 r., przy czym w segmencie osób fizycznych wartość udzielonych pożyczek wzrosła aż o 24 proc., zaś w segmencie przedsiębiorstw spadła o 1,7 proc.

Przeczytajcie także:  W tym roku liczba sklepów internetowych w Polsce po raz pierwszy w historii przekroczy 70 tys.

Co ciekawe, tylko niewielka część pożyczek i kredytów sprzedawana jest online. Firmy działające w internecie w ubiegłym roku rozdysponowały pożyczki o wartości 8,8 mld zł. To zaledwie 13,2 proc. ogólnej wartości kredytów i pożyczek.

Najwięcej finansowania (blisko 32 mld zł, 48-proc. udział) udzielono bezpośrednio w placówkach. Na pierwszy rzut oka tak wysoka wartość może zaskakiwać. Biuro Informacji Kredytowej raportuje, że miesięczna kwota udzielonych pożyczek pozabankowych (przez firmy, które współpracują z BIK) sięga w ostatnich miesiącach 1,5-2 mld zł. Trzeba jednak pamiętać, że statystyki GUS obejmują bankowych pośredników, którzy w swojej ofercie mają również wysokokwotowe kredyty hipoteczne. 

Z kolei agenci udzielili w 2023 r. 12,6 mld zł kredytów i pożyczek (18,8 proc.), bezpośrednio u klienta sprzedano 5,9 mld zł (8,8 proc.). Przez telefon udzielono 4,8 mld zł (7,2 proc.).

Przeczytajcie także:  Telefon od bota. BNP Paribas ostrzega przed nową formą oszustwa

Z danych GUS dowiadujemy się również, w jaki sposób firmy pożyczkowe i pośrednicy kredytowi pozyskują klientów. Najwięcej z nich (125 na 212 badanych) zdobywa klientów przez internet. Drugim sposobem (124 firmy) jest kontakt przez telefon, 97 firm stosowało sprzedaż osobistą, a 75 sprzedaż w placówkach handlowo-usługowych. 44 firmy reklamowały swoje usługi w formie ulotek, a 39 podmiotów w prasie, radiu i telewizji.

Fot. Maciej Bednarek

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies