Z sieci maszyn 7box.eu będą mogli korzystać różni dostawcy, osoby prywatne i kurierzy różnych firm
Powstaje nowa sieć automatów paczkowych – poinformował Puls Biznesu. Projekt nosi nazwę 7box.eu, a stoi za nim Włodzimierz Stańczak, który na rynku dostaw znany jest jako założyciel Siódemki (polska firma kurierska, przejęta dekadę temu przez DPD). Jak podano na stronie internetowej podmiotu, planowana data premiery rozwiązania to 7 lipca.
7box.eu od innych przedsięwzięć tego typu ma wyróżniać model operacyjny – sieć będzie bowiem otwarta dla wszystkich operatorów kurierskich, zarówno ogólnopolskich, jak i globalnych, a także dla innych dostawców, np. sklepów stacjonarnych, oraz oczywiście dla indywidualnych nadawców i odbiorców. Strategia twórców zakłada nawiązanie współpracy z szerokim gronem firm kurierskich i e-commerce’owych, w tym działających w zakresie internetowych zakupów spożywczych, a integracja z systemami wielu dostawców paczek ma pozwolić na szybki rozwój przedsięwzięcia. Dodatkowym wyróżnikiem tego projektu ma być zaś możliwość identyfikacji tożsamości i wieku osoby odbierającej przesyłkę, co umożliwi dystrybucję takich towarów jak tytoń czy alkohole.
Jak tłumaczy w rozmowie z PB, Krzysztof Pawłowski, współzałożyciel firmy, w przeszłości także związany z Siódemką, odbiorcy przesyłek dostarczonych do pakomatów (tak bowiem mają się nazywać te maszyny) nie poniosą dodatkowych kosztów. Opłaty za korzystanie z infrastruktury 7box.eu będą ponosić firmy kurierskie lub dostawcy. 7box.eu zamierza też zaoferować aplikację mobilną, zapewniającą wygodę korzystania z usług.
Operator planuje zacząć od postawienia pakomatów w największych polskich miastach – pierwsze z nich mają zostać uruchomione w ciągu kilkunastu tygodni. Dalsza ekspansja – do mniejszych miast, ale też za granicę – zaplanowana jest na kolejny rok.
Rynek, który zamierza zwojować 7box.eu, jest już dość mocno nasycony. Według danych cashless.pl, na koniec marca 2024 r. w Polsce działało ok. 42 tys. automatów paczkowych. Niekwestionowanym liderem, jeśli chodzi o liczbę maszyn, jest InPost, mający już ponad 22,7 tys. paczkomatów. Za nim na podium uplasowało się DPD (7 tys. maszyn), a kolejny jest Orlen Paczka z ponad 5 tys. maszyn. Wygląda na to, że czwarte w zestawieniu Allegro, które również stawia własne automaty, postanowiło trochę zmienić strategię ekspansji i weszło w alians z Orlen Paczką.
Przy okazji warto także przypomnieć, że promowany obecnie przez 7box.eu pomysł, aby utworzyć otwartą sieć maszyn, dostępną dla wielu operatorów kurierskich, nie jest nowy. Swego czasu takie rozwiązanie zamierzała wprowadzić Furgonetka, pod nazwą Furgonetka Box. Od dłuższego czasu nie słychać jednak nic w tym temacie. Pojawiła się natomiast koncepcja połączenia automatów Orlen Paczka i Poczty Polskiej i otwarcia wspólnej sieci na róznych operatorów logistycznych.
Źródło: Puls Biznesu