Według danych PIU średnia składka za OC wynosiła w minionym roku 513 zł, czyli o niespełna 3 proc. więcej niż rok wcześniej
W minionym roku działający na polskim rynku ubezpieczyciele komunikacyjni zebrali nieco ponad 16,1 mld zł składek za OC – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. To o 6 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy to łącznie zebrano 15,2 mld zł.
Pozycję lidera utrzymuje PZU z 4,21 mld zł przypisu, ale systematycznie goni go Warta, która zebrała 3,44 mld zł. Narodowy ubezpieczyciel poprawił swój wynik rok do roku o ponad 6 proc., Warcie udało się zebrać o prawie 9 proc. składki więcej. Natomiast trzecia w zestawieniu Ergo Hestia pozyskała 2,65 mld zł przypisu. To wynik zaledwie o 1 proc. lepszy niż rok wcześniej.
W pierwszej dziesiątce jeszcze tylko czwarta Uniqa oraz dziewiąty Wiener zebrały więcej składek niż rok wcześniej. Uniqa poprawiła swój wynik aż o prawie 11 proc. (osiągając 1,26 mld zł przypisu), a Wiener tylko nieznacznie (403,6 mln zł w 2023 r. względem 400,3 mln zł w 2022 r.). Wszyscy pozostali zanotowali spadki – największy, bo niemalże 12-procentowy, Generali, które już od dłuższego czasu sukcesywnie traci udziały w rynku OC. Podobnie zmalał przypis znajdującego się już poza pierwszą dziesiątką InterRisku.
Szczególnie ciekawe zmiany można zaobserwować zaś w gronie ubezpieczycieli o jak na razie najmniejszym udziale w rynku. Insurtech wefox zwiększył sprzedaż trzykrotnie i zebrał 205 mln zł składki. Goni tym samym Euroinsa, ale i ten może się pochwalić 36-procentowym wzrostem przypisu. Kolejny insurtech – Trasti – zanotował rezultat dwukrotnie wyższy niż rok wcześniej. Jego dobrych wyników mogliście się zresztą spodziewać po informacjach, jakimi startup podzielił się już z serwisem cashless.pl. Przypomnę też przy okazji, że stojący za Trasti menedżer Artur Olech będzie musiał w najbliższym czasie odsunąć się od zarządzania insurtechem. Został bowiem powołany na stanowisko prezesa PZU.
Bardzo dobrze rozwija się też sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych w PKO Ubezpieczenia. Przypomnę, że podmiot wystartował ze swoją ofertą w marcu minionym roku, a już udało mu się zgarnąć prawie 87 mln zł składki.
Warto też odnotować, że w pierwszy raz w zestawieniu UFG pojawił się Genertel. To nowy podmiot, o którego debiucie na polskim rynku jako pierwsi mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl. Na razie jednak zebrana przez niego składka była symboliczna.
Danymi na temat rynku ubezpieczeniowego podzieliła się także ostatnio Polska Izba Ubezpieczeń. Podała, że odszkodowania i świadczenia z obowiązkowego OC komunikacyjnego wyniosły w 2023 r. prawie 10,7 mld zł i były o 8,2 proc. większe niż przed rokiem. Jednocześnie pomimo wzrostu kosztów szkód, średnia składka w ubezpieczeniu OC komunikacyjnym wzrosła jedynie o 2,9 proc. i wyniosła 513 zł. Średnia szkoda z OC komunikacyjnego wzrosła zaś w tym czasie o 11,4 proc., do 9980 zł.
A na wykresie poniżej zobrazowany został wyliczony na podstawie danych UFG udział poszczególnych ubezpieczycieli w rynku OC komunikacyjnego. Po kliknięciu w karty wykresu, można porównać zmiany między rokiem 2023 a 2022.