Przeważająca część firm z sektora MŚP uważa, że poziom ich cyfryzacji nie wymaga zmiany
Na zlecenie spółki Fiserv Polska, właścicielki marki PolCard, przeprowadzono badanie na temat planów małych i średnich firm w zakresie cyfryzacji. Zaskakujące może być to, że prawie trzy czwarte respondentów z sektora handlowo-usługowego, a więc 73 proc., nie planuje poddawać temu procesowi żadnych obszarów swojej działalności. Spośród nich 60 proc. uważa, że tego nie potrzebuje, 27 proc. – bo ich biznes jest za mały, a prawie 22 proc. dlatego, że cyfryzacja została już wdrożona w obszarach, które tego wymagały. 18 proc. badanych nie planuje zmian technologicznych, gdyż uważa, że są zbyt kosztowne.
Jednak co czwarta firma zbadana na zlecenie PolCardu planuje wdrażać nowe rozwiązania związane z cyfryzacją. – Z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzowaniem procesów są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Jednak nawet w ich przypadku chęć cyfryzacji nie jest zbyt powszechna – mówi Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska.
Najwięcej firm planujących cyfryzację zadeklarowało, że będzie ona dotyczyć obszaru komunikacji z klientami (55 proc.). Na drugim miejscu znalazło się przetwarzanie i przechowywanie danych oraz obieg dokumentów (prawie 51 proc.). Kolejne wymieniane obszary to rozliczanie płatności z klientami i kontrahentami (46 proc.) czy procesy księgowe i finansowe (44 proc.) bądź bezpieczeństwo (44 proc.). Najmniej firm interesuje się usprawnianiem komunikacji wewnętrznej (niespełna 30 proc.).