System mojeID jest obecnie dostępny dla ok. 22 mln klientów korzystających z bankowości elektronicznej w Polsce
Jeden z czołowych operatorów terminali płatniczych nad Wisłą – firma Polskie ePłatności, poinformowała o udostępnieniu swoim klientom nowej metody weryfikacji tożsamości, czyli oferowanego przez KIR systemu mojeID. Usługa ta pozwoli przedsiębiorcom zawierającym umowę na obsługę terminala z PeP na jej podpisanie w trybie online. mojeID pomoże także przy okresowej weryfikacji tożsamości klientów, wymaganej od instytucji płatniczych.
mojeID to system, który umożliwia weryfikację tożsamości w dowolnym miejscu w internecie za pośrednictwem danych bankowych. Wystarczy na jakimkolwiek portalu wybrać mojeID, a wówczas system przenosi użytkownika do jego banku. Tam należy zalogować się na konto osobiste i wrócić na stronę zewnętrznego portalu, z już potwierdzoną tożsamością. Ważne jednak, że bank nie zna aktywności klienta poza swoim serwisem transakcyjnym, a administrator zewnętrznego portalu nie zna danych logowania na rachunek bankowy swojego klienta.
Usługa mojeID funkcjonuje na rynku od 2019 r. i aktualnie jest dostępna dla ponad 22 mln użytkowników bankowości elektronicznej – klientów 11 banków komercyjnych (PKO Bank Polski i Inteligo, Bank Pekao, ING Bank Śląski, mBank, Santander Bank Polska, Bank Millennium, BNP Paribas Bank Polska, Alior Bank, Credit Agricole Bank Polska, VeloBank, BOŚ Bank), ponad 500 banków spółdzielczych zrzeszonych i współpracujących z BPS i SGB-Bankiem, BS w Brodnicy oraz SKOK im. F. Stefczyka.
– mojeID usprawnia procesy biznesowe po stronie usługodawcy, zapewnia zgodność z obowiązującymi regulacjami w zakresie identyfikacji elektronicznej, a jednocześnie uwierzytelnia klientów w prosty i bezpieczny sposób. Współpraca z PeP jest dla nas potwierdzeniem uniwersalności usługi mojeID – powiedział Wojciech Pantkowski, wiceprezes KIR.
System mojeID staje się standardem na polskim rynku i ułatwia zdalne załatwianie wielu spraw bez konieczności odchodzenia sprzed komputera. Ciekawe jednak będzie, czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób, na popularyzację cyfrowej tożsamości wpłynie wejście na rynek aplikacji mObywatel w wersji 2.0. Przypomnę, że dzięki zmianom w prawie cyfrowy dowód osobisty dostępny w tej apce jest tak samo ważny jak plastikowy i można się nim posługiwać zarówno w internecie, jak i w rzeczywistości analogowej. Wydaje się, że operator mojeID nic nie robi sobie z pojawienia się nowej konkurencji i rozwija swój system, który dotąd jako jedyny umożliwiał potwierdzanie tożsamości zarówno w serwisach instytucji publicznych, jak i firm prywatnych.