Wszystkie podmioty uczestniczące w rankingu prowadzą w firmach szkolenia antydyskryminacyjne z uwzględnieniem wątku tożsamości płciowej i orientacji seksualnej
Ranking instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+ to część projektu Cashless dla równości. Co roku do kilkudziesięciu firm z branży finansowej rozsyłamy ankiety, w których pytamy o podejmowane przez nie działania na rzecz tej grupy mniejszościowej. Każda dobra praktyka jest nagradzana punktami. Łącznie można ich uzyskać 100. W tym roku udało się to pięciu firmom: BNP Paribas, Citi, PayU, UBS oraz Visa.
W ścisłej czołówce z wynikiem 95 pkt. pozostają także: Mastercard oraz Santander Consumer. Dobre noty (85 pkt.) osiągnęły także: Adyen, Credit Agricole, Fiserv Polcard, PayPal, Santander, Uniqa oraz mBank, który znacznie poprawił swój wynik z ubiegłego roku, kiedy przyznaliśmy mu tylko 50 pkt.
Wyniki ankiet pokazują, że pracodawcom najłatwiej jest spełnić kryteria dotyczące równych zasad korzystania z dodatkowych świadczeń zdrowotnych, ubezpieczeniowych i socjalnych. W tym przypadku pozytywnie na pytanie o takie samo traktowanie partnerek i partnerów pracowników niezależnie od ich płci odpowiedziało ponad 90 proc. firm. Natomiast ankietowanym najtrudniej jest zdobyć 5 pkt. przyznawanych za działania marketingowe i reklamowe odnoszące się wprost do grupy LGBT+.
Co cieszy, wszystkie podmioty uczestniczące w rankingu prowadzą w firmach szkolenia antydyskryminacyjne z uwzględnieniem wątku tożsamości płciowej i orientacji seksualnej. Tak jest w przypadku pracowników. Niestety tylko w 78,6 proc. firm podobne szkolenia przechodzą także ich przełożeni. "A przecież wszystkie firmy zainteresowane budowaniem kultury otwartości na różnorodność wiedzą, że przykład idzie z góry i kluczowe dla inkluzji jest stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i szacunku. Jak można to osiągnąć bez szkolenia przełożonych?" – podsumowuje ten wynik w słowie wstępnym do raportu Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, koordynującego Kartę Różnorodności w Polsce.
W raporcie zawierającym ranking i jego krótką analizę zamieszczamy także wywiad z Hubertem Sobeckim, współprzewodniczącym Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza. Hubert wyjaśnia m.in. dlaczego warto, by firmy podejmowały działania antydyskryminacyjne i realizowały projekty równościowe oraz jak mogą stać się bezpiecznymi przystaniami dla swoich pracowników i ich rodzin.
Zachęcam Państwa do zapoznania się z raportem. W tym roku partnerami głównymi Rankingu instytucji finansowych dbających o równość zawodową i społeczną osób LGBT+ są Mastercard i Visa. Dziękujemy, że pomagają nam realizować ten projekt.