Lider zestawienia, firma InPost, jest na razie poza zasięgiem konkurencji, bo dwie trzecie automatów paczkowych w Polsce należy do niej
Na polskim rynku działa obecnie ok. 30 tys. automatów paczkowych – tak wynika z danych zebranych przez serwis cashless.pl. Niekwestionowanym liderem tego segmentu jest InPost, który pod koniec kwietnia informował, że jego sieć liczy już 20 tys. urządzeń. Wraz z automatami działającymi poza naszym krajem sieć ta liczy już ok. 30 tys. maszyn.
W połowie marca mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl, że InPost uruchomił 5 tys. paczkomatów w Wielkiej Brytanii. Niedługo później firma informowała, że 3 tys. maszyn zainstalowano we Francji. Przeszło 1 tys. jej automatów działa na rynku włoskim. Sieć jest też rozwijana na Półwyspie Iberyjskim.
Jak radzi sobie w Polsce konkurencja InPostu? Wiceliderem zestawienia jest DPD z wynikiem 3,5 tys. maszyn, a podium zamyka Allegro. Przy okazji publikacji wyników za IV kw. 2022 roku operator popularnej platformy e-commerce informował, że sieć automatów paczkowych One Box liczy 2,5 tys. urządzeń. Niewiele gorszym wynikiem może się pochwalić Orlen – koncern paliwowy postawił już ponad 2 tys. urządzeń i zapowiada, że do końca 2023 roku chce co najmniej podwoić ten wynik.
Ambitne plany mają także DHL oraz należące do Alibaba Group przedsiębiorstwo logistyczne Cainiao. Podmioty te na początku roku informowały o nawiązaniu współpracy w zakresie rozwoju sieci automatów paczkowych w Polsce, jednocześnie deklarowały, że zarządzają 1,2 tys. maszyn. Firmy zapewniały wówczas, że chcą stworzyć jedną z największych sieci w Polsce, a w początkowej fazie na ów rozwój ma być przeznaczone 60 mln euro.
Należy też wspomnieć o poczynaniach narodowego operatora pocztowego – obecnie Poczta Polska posiada 200 automatów i stan ten nie zmienia się od dłuższego czasu. Jednocześnie jednak przedstawiciel spółki zapewnił mnie, że trwają prace nad uruchomieniem nowej sieci zewnętrznych automatów paczkowych Pocztex Automat 24/7, do obsługi których powstaje aplikacja mobilna. Jeszcze w tym roku sieć ta ma liczyć 2 tys. maszyn z możliwością odbioru, nadania i zwrotu przesyłek zakupionych online.