GhanaPay ma ułatwiać rozliczenia elektroniczne między mieszkańcami i pozwolić na obniżenie kosztów inwestycji w nowe technologie, ponoszonych przez banki komercyjne
Bank centralny Ghany ogłosił uruchomienie mobilnego cyfrowego portfela GhanaPay. Pozwala on na rozliczenia elektroniczne pomiędzy posiadaczami rachunków w różnych bankach w tym kraju. Aby korzystać z GhanaPay, wystarczy mieć konto w dowolnej instytucji działającej na tym rynku (nie tylko banku, ale także innej instytucji licencjonowanej przez bank centralny) i aktywować nowy cyfrowy portfel.
Zdaniem prezesa Banku Ghany, Ernesta Addisona, uruchomione właśnie rozwiązanie zmniejszy koszty testowania nowych technologii przez poszczególne instytucje i umożliwi wdrożenie nowych usług. – To ekscytujące wydarzenie dla ghańskiego rynku usług płatniczych, które pokazuje, że współpraca w sektorze bankowym może pomóc w transformacji systemu płatności elektronicznych – powiedział szef Banku Ghany.
Rozwiązanie wprowadzone przez bank centralny Ghany nie ma odpowiednika na polskim rynku, gdzie każdy bank, podobnie jak na większości innych rynków, rozwija własne aplikacje mobilne. Niemniej w rozwiązaniu wdrożonym w Ghanie można dostrzec podobieństwa do działającego u nas systemu Blik. Choć ten nie jest inicjatywą banku centralnego, tylko instytucji komercyjnych, i nie rozwija własnej aplikacji mobilnej, tylko jest funkcją w apkach poszczególnych banków.