To kolejny raz, gdy bank współpracuje właśnie z rzeszowską spółką
Santander Bank Polska umożliwił swoim klientom korzystanie z usługi eID, która pozwala na zdalne potwierdzanie tożsamości, m.in. w trakcie pozyskiwania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Usługa jest dostępna zarówno dla klientów detalicznych, jak i firm korzystających z Santander Internet czyli bankowości online.
Po potwierdzeniu tożsamości przez eID klienci mogą korzystać z kwalifikowanego podpisu od Asseco, twórcy podpisu elektronicznego SimplySign. Spółka opracowała mobilny podpis, który nie wymaga czytnika i karty kryptograficznej. Można z niego korzystać przy pomocy smartfona, tabletu lub komputera z zainstalowaną aplikacją.
Nowa usługa ma nie tylko ułatwić podpisywanie dokumentów, ale też przyspieszyć różne procesy, jak choćby wymianę dokumentów, do których potrzebny jest podpis kwalifikowany. Jak zapewnia bank, jego klienci dzięki tym rozwiązaniom będą mogli używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego na terenie całej Unii Europejskiej.
Santander od dawna współpracuje z rzeszowskim Asseco w zakresie cyfryzacji usług. Wcześniej w kooperacji z tą firmą uruchomiono elektroniczne zawieranie umów. Wykorzystano do tego jednorazowe podpisy elektroniczne.
Podpis kwalifikowany dostarczają też inne podmioty działające w Polsce, na przykład KIR. Jego usługa mSzafir eliminuje potrzebę użycia fizycznych urządzeń, np. czytnika i karty, instalowania lub konfigurowania przez użytkownika dodatkowego oprogramowania, znika też potrzeba udawania się do punktu sprzedaży. Aby zyskać dostęp do tego podpisu, klienci mogą potwierdzić tożsamość poprzez bankowość elektroniczną. Z informacji podanych przez KIR wynika, że z całkowicie zdalnej formy nabycia e-podpisu już dziś może skorzystać w Polsce ponad 11 milionów klientów indywidualnych.