Beyond banking, czyli usługi dodane w bankowości elektronicznej to odpowiedź na oczekiwania konsumentów, którzy chcą mieć dostęp do różnych usług z jednego miejsca – w tym przypadku w aplikacji bankowej. Nic dziwnego, że ten segment rynku rośnie. Visa ma wiele do zaoferowania w obszarze VAS i widzimy w tych usługach ogromny potencjał wzrostu dla banków i fintechów.
To, co przyciąga do VAS-ów, to wszechstronne korzyści. Wprowadzającym je bankom czy fintechom poszerzają one możliwości wzrostu przychodów, wykraczając poza przepływ pieniędzy. Napędzają tym samym ich rozwój i umożliwiają pełniejsze wykorzystanie obecnego potencjału. Jak wynika z raportu Deloitte, „Digital Banking Maturity 2020. How banks are responding to digital (r)evolution?” , tego typu usługi to aktualnie jeden z elementów budujących przewagę konkurencyjną instytucji finansowych.
Jedno rozwiązanie – liczne korzyści
Zalety VAS-ów dostrzegli cyfrowi liderzy bankowości. Już teraz 81 proc. banków w Polsce oferuje doładowanie telefonu komórkowego, a ponad połowa dostęp do programów lojalnościowych. Z perspektywy klientów, znacznie ułatwiają im one dostęp do popularnych usług lub oferują unikatowe rozwiązania, co może przekonać ich do pozostania w konkretnym banku czy fintechu. Jak wynika z raportu, wciąż jednak duże pole do rozwoju pozostawia obszar usług komercyjnych, zagospodarowany szerzej przez banki w innych krajach.
Visa rozwija obszar usług dodatkowych. Korzystając z globalnej sieci, zaawansowanej analityki i metod badawczych, zapewniamy naszym partnerom rozwiązania i spostrzeżenia, dzięki którym jesteśmy w stanie stworzyć usługi dopasowane do potrzeb konkretnej grupy klientów.
Rozwiązania odpowiadające na najpilniejsze potrzeby konsumentów, klientów i partnerów Visa powstają np. w Studiu Innowacji Visa, które m.in. zdecydowało się wesprzeć banki oraz innych wydawców, tworząc przewodnik dla deweloperów pracujących nad aplikacjami bankowymi dla rodziców i dzieci oraz wskazówki, których zastosowanie powinno pomóc bankom w komunikacji z seniorami.
Różnorodność VAS-ów i ich szerokie zastosowania widać doskonale na przykładzie dotychczasowych realizacji Visa i partnerów.
VAS i Visa
W ostatnim czasie wzrosła popularność telemedycyny. Podczas niedawnego spotkania Cashless Live miałem przyjemność rozmawiać o tym, między innymi z bankowcami. Przykładem rozwiązania VAS jest udostępniona niedawno szerokiemu gronu klientów Santander Bank Polska możliwość umówienia teleporady u lekarza. Mogą z niej skorzystać ci klienci, którzy mają konto osobiste w banku i niekoniecznie kartę Visa w portfelu. Nową usługę znajdą w zakładce z usługami partnerów w bankowości internetowej. Jednak dziedzin, w których można znaleźć zastosowanie VAS-ów, jest znacznie więcej. Bardzo ciekawą promocję wdrożył Volkswagen Bank, wspólnie z Vindicat.pl oraz Visa. Dzięki niej małe przedsiębiorstwa od listopada 2020 roku mogą korzystać z rozwiązania służącego do zarządzania wierzytelnościami i windykować zaległe płatności. Kolejne z rozwiązań to wyszukiwanie sprzedawców we współpracy ze Snowdrop. Umożliwia ono wydawcom kart uproszczenie szczegółów transakcji wyświetlanych ich konsumentom poprzez udostępnianie im bardziej przejrzystych informacji handlowych.
Warto wspomnieć też o rozwiązaniu stworzonym w Studiu Innowacji Visa w Warszawie, które pozwala na zarządzanie płatnościami cyklicznymi - jego użytkownicy otrzymali podgląd i mogą anulować lub wstrzymać swoje subskrypcje z poziomu aplikacji bankowej. Wszystko możliwe jest do zaimplementowania dzięki API Visa dostępnym poprzez Visa Developer Platform – gotowym narzędziom ułatwiającym budowanie licznych funkcjonalności w aplikacjach bankowych. To tylko niektóre przykłady usług beyond banking. Możliwości jest dużo więcej.
Dane kluczem do poznania potrzeb klientów
Biorąc pod uwagę, że pojawia się coraz więcej nowych metod płatności, walka o utrzymanie pozycji lidera w portfelach konsumentów staje się coraz trudniejsza. Dużą przewagę w tej walce mają wydawcy kart (w szczególności banki). A to dlatego, że wiedzą, że dane transakcyjne mogą im pomóc przewidywać przyszłe potrzeby klientów, spełniać ich oczekiwania, jak również budować z nimi lepsze relacje.
Według analizy przeprowadzonej przez Visa Consulting and Analytics (VCA), każdego roku większość wydawców traci status preferowanego wśród 10-25 proc. posiadaczy kart. Biorąc pod uwagę to, że konsumenci wydają czterokrotnie więcej, używając swojej ulubionej metody płatności w porównaniu z innymi metodami, pozostali dostawcy muszą liczyć się ze znacznym spadkiem przychodów.
Stosując odpowiednie techniki analizy danych i narzędzia takie jak metodę design thinking stosowaną w Studio Innowacji Visa w Warszawie, można zidentyfikować trendy i rodzące się potrzeby. Globalna sieć Visa i wykorzystanie dostępnych danych - przetwarzanych w sposób odpowiedzialny i etyczny - pozwalają na kreowanie spersonalizowanych lub skierowanych do konkretnej grupy społecznej usług, wyróżniających się wśród konkurencji.
Przykładowo, ING Bank Śląski, w Moim ING, proponuje klientom korzystającym z kart Visa dostęp do specjalnych ofert, niedostępnych dla innych użytkowników platformy lojalnościowej Visa Oferty. Wartością takiego rozwiązania jest możliwość wskazywania dodatkowych funkcji aplikacji bankowej, co sprawia, że staje się ona naturalnym towarzyszem podczas wykonywania wielu codziennych czynności. Podstawą, jak w przypadku wszystkich zagadnień wiążących się z wykorzystaniem danych, jest głębokie poszanowanie prywatności i dołożenie wszelkich starań, aby modele były uczciwe, zrozumiałe i precyzyjne.
Usługi dodatkowe to już dziś wyróżnik cyfrowych liderów bankowości. Ci, którzy wiedzą jak zmonetyzować potencjał Value Added Services i wybrać rozwiązania o największej wartości, łatwiej poradzą sobie nawet w czasie niestabilności rynkowej. Dzięki doświadczeniu i globalnym zasięgom Visa to z pozoru niełatwe zadanie jest znacznie prostsze do osiągnięcia i może przynieść zauważalne rezultaty.