Największy udział w transakcjach systemem Blik wciąż mają jednak płatności w sklepach internetowych
Prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu Blik, przedstawił dziś dane na temat liczby i wartości transakcji odnotowanych w okresie kwiecień-czerwiec 2021 r. Dariusz Mazurkiewicz poinformował, że klienci Blika zrealizowali w tym czasie 176 mln różnych operacji (a więc dwa razy więcej niż w tym samy kwartale ubiegłego roku) o łącznej wartości 24 mld zł.
Z danych PSP wynika, że klienci korzystając z Blika najczęściej płacili nim w internecie. Prawie 70 proc. transakcji odnotowanych w II kw. to płatności w e-commerce. Było ich 121,5 mln, z czego ponad 3,8 mln to transakcje rozliczane przez międzynarodowych operatorów płatności. Wartość transakcji online osiągnęła prawie 14,5 mld zł. Średnia wartość transakcji w e-commerce to 120 zł.
Drugą najchętniej wykorzystywaną funkcją Blika były przelewy na telefon, czyli tzw. P2P. Stanowiły prawie 15 proc. W drugim kwartale klienci skorzystali z tej metody przekazywania sobie pieniędzy 25,5 mln razy – to wzrost o 187 proc. rok do roku. – Płatności natychmiastowe to przyszłość rozliczeń pomiędzy ludźmi. To najszybszy i najłatwiejszy sposób na przekazanie sobie pieniędzy bezgotówkowo i bezproblemowo. Rok do roku udział transakcji P2P we wszystkich realizowanych Blikiem wzrósł o 5 punktów procentowych, a udział e-commerce spadł poniżej 70 proc. – powiedział Dariusz Mazurkiewicz.
Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła o 133 proc. do poziomu 19,6 mln w II kw. 2021 r. Ich wartość w tym czasie przekroczyła miliard zł. Warto dodać, że dane te nie uwzględniają jeszcze transakcji zbliżeniowych, które sukcesywnie wprowadzane są teraz. Transakcje w terminalach stanowiły 11 proc. wszystkich zrealizowanych Blikiem. Wreszcie 9 mln transakcji zrealizowano w bankomatach, liczba wpłat i wypłat wzrosła o 65 proc. Ich wartość osiągnęła niemal 6 mld zł.