Dla pierwszych klientów rozwiązanie ma być dostępne w ciągu kilku tygodni
Z nieoficjalnych informacji wynika, że w pierwszych dziesięciu terminalach obsługiwanych przez firmę PayTel można już zapłacić aplikacją z Blikiem zbliżeniowo. Testy takiego rozwiązania prowadzone są przy współpracy z Bankiem Millennium, który w tym celu przygotował specjalną wersję swojej aplikacji. Dla wszystkich zainteresowanych ma ona być dostępna już wkrótce.
Jak wiecie, Blik to system płatności mobilnych, który do inicjacji płatności wykorzystuje kilkucyfrowy kod, generowany przez aplikację bankową. Teraz kod ten trzeba wklepać ręcznie, np. na terminalu w sklepie. Testowane rozwiązanie pozwala przekazać go za pośrednictwem modułu zbliżeniowego NFC smartfonu. Dzięki temu płatność Blikiem może wyglądać podobnie jak transakcja kartą bezstykową.
Ale jeszcze jesienią ubiegłego roku nie było jasne, czy spółka zarządzająca Blikiem będzie mogła wprowadzić taki proces. Okazało się bowiem, że wykorzystując do tego celu tzw. kernele będące elementem terminala POS, może naruszyć patenty należące do MasterCarda i Visy. Wówczas pojawiła się koncepcja, aby nowy sposób przekazywania kodu transakcyjnego umożliwić poprzez aplikację zainstalowaną na terminalu, co ma nie naruszać własności intelektualnej organizacji płatniczych.
Nie jestem prawnikiem, więc ciężko mi ocenić, czy tak jest czy nie. W każdym razie rozwiązanie testowane przez PayTela zostało przygotowane w oparciu o zmianę aplikacji na POS. Z moich informacji wynika, że podobnie chce zrobić First Data Polska, inny operator terminali, który współpracuje z operatorem Blika. Prace nad tym mają już trwać. Natomiast eService, największy w Polsce agent rozliczeniowy, który także chce wdrożyć zbliżeniowego Blika, nie podjął jeszcze decyzji, w jaki sposób to zrobi.
Fakt, że firmy obsługujące terminale umożliwią bezstykową transmisję kodu na swoich urządzeniach, nie oznacza jeszcze, że wszyscy użytkownicy Blika będą mogli od razu płacić nim zbliżeniowo. Wcześniej banki będą musiały wprowadzić odpowiednie zmiany do swoich aplikacji mobilnych. Nie wiem, czy oprócz Millennium któryś z nich nad tym już pracuje.
Na razie większość transakcji wykonywanych przez użytkowników Blika to wypłaty gotówki z bankomatów. Płatności bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych jest mało, bo przepisywanie kodu nie wytrzymuje konkurencji z kartami bezstykowymi czy zbliżeniowymi płatnościami mobilnymi opartymi o karty MasterCarda lub Visy.