Premium API było tematem wczorajszego odcinka programu Cashless Live
Redakcja serwisu cashless.pl przeprowadziła wczoraj transmisję kolejnego odcinka programu Cashless Live. Tym razem zaproszeni eksperci dyskutowali na temat Premium API, czyli rozwiązania, które jest rozwinięciem idei otwartej bankowości. Jeżeli nie oglądaliście tego programu na żywo, możecie to nadrobić, odwiedzając kanał cashless.pl na YouTube. Partnerem merytorycznym tego wydarzenia była Visa.
O otwartej bankowości mówi się w Polsce bardzo dużo. Stąd wielu czytelników zapewne zetknęło się ze sformułowaniem "open API". To interfejs, za pomocą którego banki i inne firmy oferujące rachunki płatnicze, udostępniają tzw. podmiotom trzecim, a więc np. fintechom czy też innym bankom, dane o rachunkach swoich klientów (dzieje się to oczywiście wyłącznie za zgodą tych klientów). Ale czym jest w ogóle Premium API?
– To zbiorcza kategoria dla różnych usług, które można wprowadzić dzięki API, ale ponad to, czego wymagają regulacje. Przypomnę, że przepisy stanowią tylko o konieczności udostępniania za pośrednictwem API danych o rachunku oraz inicjowania płatności – powiedział dr Krzysztof Korus, partner w kancelarii DLK Legal. Jego zdaniem na razie Unia Europejska nie ma planów, by wprowadzać regulacje Premium API na podobnej zasadzie, jak stało się to z usługami otwartej bankowości na poziomie podstawowym i bezpłatnym (dyrektywa PSD II). – Są natomiast koncepcje utworzenia nowego schematu, systemu, do którego mogłyby się przyłączyć banki, które wcześniej dobrze wdrożyły open API – powiedział przedstawiciel DLK Legal.
Instytucje obecne na polskim rynku już oferują różne rozwiązania wykorzystujące interfejs Premium API. – Visa przygodę z API rozpoczęła w 2015 r., a więc na długo przed regulacjami unijnymi, które nas nie dotyczą. Z naszego punktu widzenia więc każde API, które oferujemy, jest Premium API. Uważamy, że każda usługa, którą oferujemy, docelowo powinna być dostępna za pośrednictwem API, bo wierzymy, że otwartość platform i możliwość szybkiej i taniej integracji oraz zaoferowania dostępnych już rozwiązań jest efektywniejsza niż budowanie ich od nowa – powiedział Adrian Kurowski, country manager Visy w Polsce.
Błażej Mika, wiceprezes Banku SGB, uważa, że usług wykorzystujących Premium API będzie na polskim rynku więcej. Reprezentowany przez niego bank również nad nimi pracuje. – W ciągu miesiąca udostępnimy nową wersję aplikacji mobilnej, która zawierać będzie nowe funkcje wdrożone w tym modelu. Będą to usługi wprowadzone przy współpracy z Garminem. Pracujemy także nad udostępnieniem mobilnej autoryzacji, która pojawi się prawdopodobnie w wakacje i również jest opracowywana przy wykorzystaniu API Premium – powiedział wiceprezes SGB.
Zdaniem gości czwartkowego Cashless Live część klientów wciąż ma opory przed korzystaniem z różnego rodzaju usług otwartej bankowości, ale te bariery są stopniowo niwelowane. – Trzeba pamiętać, że przez wiele lat klienci byli edukowani, że nie powinno się nigdzie i nikomu udostępniać żadnych danych finansowych. Aż tu weszła otwarta bankowość i wywróciła wszystko do góry nogami – powiedział Dominik Wolski, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Kontomatik. Podkreślił, że duża część usług wykorzystujących bankowe API jest związana z udzielaniem kredytów. – W tej sytuacji klient ma konkretną potrzebę i jest skłonny podzielić się swoimi danymi w zamian za finansowanie. Z tygodnia na tydzień jest coraz mniej takich klientów, którzy rezygnują z usługi ze względu na konieczność udostępnienia danych – uważa przedstawiciel Kontomatika.