Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Portale dla klientów ubezpieczycieli. Do czego się przydają?

W portalach klienckich pojawia się coraz więcej ciekawych funkcji, dzięki czemu ich użyteczność wzrasta

Trudno sobie dziś wyobrazić korzystanie z usług banku bez internetowego serwisu transakcyjnego czy aplikacji mobilnej. W podobny sposób nie tylko swoimi finansami, ale też swoimi polisami może zarządzać coraz więcej klientów ubezpieczycieli – dzięki portalom przygotowanym przez towarzystwa.

Serwisy te nie cieszą się tak dużym zainteresowaniem jak wspomniana bankowość internetowa, bo klienci nie mają potrzeby często z nich korzystać. Przy czym zależy to głównie od typu ubezpieczenia – częściej klient ma potrzebę coś załatwić w związku ze swoją polisą zdrowotną czy życiową, a pewnie rzadziej w przypadku ubezpieczeń majątkowych, o których wiele osób przypomina sobie raz w roku. Natomiast w ostatnim czasie w portalach klienckich pojawia się coraz więcej ciekawych funkcji, dzięki czemu ich użyteczność wzrasta. Co daje założenie konta w takim portalu?

Przeczytajcie także: Prudential uruchamia portal kliencki

Podstawową funkcją serwisów tego typu jest zapewnienie klientowi dostępu do dokumentów związanych z ubezpieczeniem, np. polisy, karty produktu, ogólnych warunków ubezpieczenia itp. Za pośrednictwem portalu można też wprowadzać zmiany w polisie, przy czym ich zakres jest różny w przypadku poszczególnych ubezpieczycieli i poszczególnych typów ubezpieczeń. Przykładowo w polisach życiowych zmienić można dane adresowe czy informację o osobie uposażonej (czyli tej, która otrzyma świadczenie po śmierci ubezpieczonego), a w majątkowych np. zgłosić sprzedaż pojazdu.

W wielu portalach klienci znajdą również informacje o płatności składki, np. harmonogram wpłat czy stan konta, co jest przydatne szczególnie w przypadku regularnie opłacanych ubezpieczeń na życie. Część ubezpieczycieli umożliwia również wygodne dokonanie wpłaty, np. przez bramkę płatniczą, czy ustawienie automatycznych płatności cyklicznych – tak jak Ergo Hestia czy Aviva. Ta ostatnia pochwaliła się zresztą niedawno uruchomieniem cyklicznych płatności Blikiem.

Kolejną ważną funkcją serwisów jest zgłoszenie szkody, sprawdzenie jej statusu czy przekazywanie dokumentacji dotyczącej danej sprawy. To istotne udogodnienie, zwłaszcza że niektóre firmy są w stanie rozpatrzyć tak zgłoszone roszczenia z wybranych typów ubezpieczeń nawet w ciągu jednego dnia. Dzięki temu np. klienci ubezpieczeni w ramach grupówki mogą dostać wypłatę za urodzenie dziecka czy śmierć osoby bliskiej nawet parę godzin po zgłoszeniu.

Część ubezpieczycieli usługę zgłaszania roszczenia udostępnia w ramach portalu klienckiego, inni przygotowali w tym celu osobną platformę, z której skorzystać mogą także osoby, które nie mają swojego konta w serwisie ubezpieczyciela. Taki model przyjął np. MetLife, udostępniający obok portalu e-klient również serwis e-roszczenia. Ale także Warta, która w ramach platformy Wartanet umożliwia klientom zarządzanie polisami na życie, w tym inwestycjami, a do obsługi szkód przygotowała portal Warta Mobile, w którym standardowo zakłada klientom konto podczas likwidacji szkody. Więcej na temat udogodnień przy zgłaszaniu roszczeń przeczytacie w tekście: Zgłaszanie roszczeń za pomocą smartfona to już standard. Mogą to robić klienci większości ubezpieczycieli.

Przeczytajcie także: Nowości w n-serwisie od Nationale-Nederlanden

Klienci niektórych towarzystw, posiadający konto w serwisie ubezpieczyciela, mogą też liczyć na wygodniejszy zakup wybranych typów ubezpieczeń. Przykładowo w Unice można odnowić posiadaną polisę, np. OC na 30 dni przed wygaśnięciem obecnej. Dostęp do szerokiego zestawu produktów zapewnia natomiast np. mojePZU, za pośrednictwem którego klienci mogą samodzielnie wykupić pakiety medyczne, ubezpieczyć auto, dom, podróż, ale także – w ograniczonym zakresie – swoje życie i zdrowie. Również w MojejAvivie można kupić wszystkie indywidualne ubezpieczenia z oferty majątkowej towarzystwa, a także w pełni zdalnie zawrzeć umowę ubezpieczenia na życie, z weryfikacją tożsamości przez mojeID. Portale tych dwóch ubezpieczycieli są zresztą jednymi z najbardziej wszechstronnych i wielofunkcyjnych serwisów przygotowanych przez towarzystwa działające na polskim rynku.

Listę głównych funkcji portali klienckich zamykają dwie bardziej specyficzne usługi, a mianowicie zarządzanie inwestycjami i zarządzanie ubezpieczeniem zdrowotnym. W ramach tej pierwszej klienci posiadający produkty inwestycyjne mogą m.in. składać dyspozycje takie jak np. zmiana alokacji składki czy transfery funduszy.

Z kolei osoby korzystające z ubezpieczeń zdrowotnych z pewnością docenią takie funkcje jak: umawianie i odwoływanie wizyt, umawianie telekonsultacji, złożenie wniosku refundacyjnego, przechowywanie dokumentacji medycznej w serwisie, przesyłanie za jego pośrednictwem skierowań na badania czy nawet zamawianie leków w wybranych aptekach. Biorąc pod uwagę, jak często klienci korzystają z polisy zdrowotnej, czyli np. umawiają się do lekarza, zdalna obsługa jest dużym udogodnieniem. Nie przypadkiem zresztą ci ubezpieczyciele, którzy mają w swoim portfolio ubezpieczenia zdrowotne, oprócz portali klienckich przygotowali dla swoich klientów także aplikacje mobilne. Na taki krok zdecydowały się np. PZU, Saltus i Zdrowie, podczas gdy ogólnie ubezpieczyciele raczej z dystansem podchodzą do oferowania apek wymagających instalacji na telefonie.

Przeczytajcie także: Jakie ubezpieczenie na hulajnogę?

Można się spodziewać, że wraz z rozwojem tego typu portali i wprowadzaniem kolejnych funkcji zainteresowanie nimi będzie rosnąć. Zapewne mało kto potrzebuje konta, które umożliwia mu tylko sprawdzenie warunków swojej polisy. Ale już funkcja zgłoszenia roszczenia, łatwego zakupu nowego produktu, potwierdzenie ważnych operacji z wykorzystaniem zdalnej weryfikacji tożsamości czy wygodne płatności w serwisie mogą skusić więcej osób do założenia konta. Podobnie jak rozwijanie palety tzw. VAS-ów, czyli usług dodatkowych dostępnych w serwisie, co zapowiedziała niedawno Aviva. Zmiany szykują się także w portalu Uniqi, o czym wkrótce będziecie mogli przeczytać w serwisie cashless.pl.

Jeśli chodzi o zainteresowanie zakładaniem kont u poszczególnych ubezpieczycieli, to największą ich liczbą może się pochwalić PZU – z serwisu mojePZU korzystają 2 mln użytkowników. Trzeba mieć jednak na uwadze, że największy w Polsce ubezpieczyciel ma 16 mln klientów samych produktów ubezpieczeniowych. Z kolei w MojejAvivie założono już ponad pół miliona kont, czyli ma je ok. 15 proc. klientów ubezpieczyciela (z danych na stronie firmy wynika, że grupa Aviva ma 3,5 mln klientów w Polsce). Unum zaś podaje, że ok. 20 proc. jego klientów korzysta z przygotowanego dla nich serwisu.

W tabeli poniżej znajdziecie zestawienie funkcji portali. Ze względu na różne profile towarzystw oraz na odmienne podejście do zdalnej obsługi szczegółowy zakres poszczególnych usług może się różnić. Dane pochodzą od ubezpieczycieli, którzy odpowiedzieli na prośbę serwisu cashless.pl o uzupełnienie ankiety na temat ich portalu.

Fot. freepik.com

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies