Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Kurierowi też zapłacicie kartą

Chociaż będziecie musieli na to jeszcze chwilę poczekać, bo do rozwiązania jest parę problemów

Kilka największych firm kurierskich na polskim rynku wyposaży kurierów w terminale do przyjmowania płatności kartami bankowymi. Dzięki temu ci, którzy chcą płacić za zakupy internetowe dostarczającemu przesyłkę, nie będą musieli już dbać o to, by mieć przy sobie gotówkę. Ponadto ułatwi to pracę samym kurierom, którzy nie będą musieli wozić ze sobą pieniędzy. A także zmniejszy ryzyko po stronie firm kurierskich - nieoficjalnie wiadomo, że część kwot przyjmowana za pobraniem defraudowana jest przez nieuczciwych doręczycieli paczek.

Które z firm są najbardziej zaawansowane we wdrożeniu tego rozwiązania? To, że przygotowania do wprowadzenia terminali trwają, potwiedziła na razie tylko firma DPD. W odpowiedzi na nasze pytania jej prezes Rafał Nawłoka napisał, że kierowana przez niego spółka chce iść z duchem czasu, więc rozważa wprowadzenie różnych rozwiązań ułatwiających rozliczenia zarówno odbiorcom przesyłek jak i kurierom. – Projekt wyposażenia kurierów w terminale znajduje się na wstępnym etapie, a jego realizacja zajmie jeszcze kilka miesięcy – zastrzegł jednak Rafał Nawłoka.

Przeczytajcie także: Schody na drodze do bankomatów zbliżeniowych

Sprawa jest bardziej skomplikowana, niż może wydawać się na pierwszy rzut oka. Chodzi o to, że kurier przyjmujący płatność na terminalu, dla systemu kartowego stawałby się automatycznie akceptantem. A przecież w praktyce jest nim sklep internetowy, kurier jest tylko pośrednikiem w przyjęciu płatności.

To problem, bo w sytuacji gdyby odbiorca paczki wystąpił z reklamacją w ramach usługi chargeback, to firma kurierska musiałaby zwrócić mu pieniądze przyjęte wcześniej podczas dostarczania paczki. Chargeback jest dostępny dla użytkowników kart z logo MasterCard oraz Visa i zabezpiecza ich przed skutkami niewykonania lub niewłaściwej realizacji zamówienia przez sklep internetowy.

Problem jest trudny, ale można go rozwiązać. Zresztą ponoć borykają się z nim nie tylko firmy kurierskie w Polsce, ale i za granicą. Wyjściem z sytuacji jest zawarcie umów dwustronnych, w rezultacie których w razie reklamacji firma kurierska przenosiłaby odpowiedzialność na rzecz sklepu internetowego. Z moich informacji wynika ponadto, że firmy które na świecie zdecydowały się już na wyposażenie kurierów w terminale, notują znikomą liczbę reklamacji. Ryzyko strat finansowych jest więc w praktyce nieduże.

Przeczytajcie także: Koleje Mazowieckie stawiają na karty

Do rozwiązania pozostanie jednak jeszcze parę innych problemów, choćby technicznych, związanych z integracją systemów kurierskich z płatnościami. W tym wypadku pomóc mogłoby odpowiednie urządzenie, np. Pidion. Kilka tygodni temu pisałem o zamiarze wykorzystania go przez Koleje Mazowieckie. Pidion to terminal płatniczy, który jednocześnie pozwala na sprzedaż, wydruk i kontrolę biletów. Myślę, że spełniłby również wymagania kurierów.

Dlaczego więc dotąd żadna z polskich firm kurierskich nie zdecydowała się na przyjmowanie płatności kartami? Być może ze względu na brak presji ze strony klientów wciąż lubiących płacić gotówką. Jednak fakt, że zaczyna się mówić o terminalach dla kurierów, wskazywać może na to, że ta presja zaczyna się pojawiać. Tak jak w Estonii, gdzie ostatnio jedna z firm kurierskich – Itella, wdrożyła system, wykorzystujący terminale firmy Ingenico.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies