Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Nowe technologie, szanse czy ryzyko? Zakończył się kolejny Kongres Consumer Finance

Przyszłość należy do wideoweryfikacji, chociaż trzeba się będzie zmierzyć z problemem Deepfake

Upływa drugi dzień Kongresu Consumer Finance. Wśród licznych debat i wystąpień moją uwagę przyciągnęła dyskusja o tym, jakie szanse i zagrożenia stwarzają nowe technologie w consumer finance. Poprzedziła ją prezentacja Marka Popielarczyka z Blue Media, który opowiadał o tym, że żyjemy w czasach VUCA. To skrót od początkowych liter angielskich słów: Volatility (zmienność), Uncertainlity (niepewność), Complexity (złożoność) oraz Ambiguity czyli dwuznaczność.

Te cechy mają decydować o tym, jakie technologie wpłyną na branżę consumer finance w najbliższej przyszłości. A zdaniem Popielarczyka będzie to blockchain, wideoweryfikacja i AIS (z ang. Account Information Services). Pierwsza z technologii będzie wykorzystywana na przykład do zabezpieczenia, druga do weryfikacji klientów, a trzecia daje ogromne możliwości w działaniach zmierzających do uproszczenia procesów kredytowych.

Przeczytajcie także: BNP Paribas wprowadza aplikację GOmobile

Popielarczyk zauważa, że rynek wideoweryfikacji ma być w 2024 r. wart 7 mld dolarów, ale firmy wykorzystujące tę technologie będą musiały zmierzyć się z zagrożeniem, jakie niesie ze sobą Deepfake. To proceder polegający na użyciu sztucznej inteligencji do przetworzenia obrazu i dźwięku w taki sposób, że można podmienić utrwalony wizerunek dowolnej osoby i oszukać oglądającego nagranie. Będzie miał na przykład wrażenie, że faktycznie patrzy na daną osobę, podczas gdy będzie to ktoś zupełnie inny. Technologia Deepfake używana kiedyś wyłącznie przez bogate studia filmowe, obecnie jest już niemal w powszechnym użyciu. Takie firmy jak Google podjęły nawet prace nad automatycznym rozpoznawaniem tego rodzaju oszustw. Trwa więc specyficzny wyścig zbrojeń o to, które narzędzie AI okaże się lepsze.

Z kolei AIS określane jako bezpieczniejsza forma screen scrapingu, sprawia, że bankowe dane mogą być od teraz wykorzystywane na dużą skalę. To usługa wprowadzona przez dyrektywę PSD II. Umożliwia ona uzyskanie przez podmioty trzecie, np. fintechy udzielające pożyczek, za zgodą klienta dostępu do danych transakcyjnych na jego koncie w banku.

W debacie, która odbyła się po prezentacji, mówiono o szansach i ryzykach, jakie wiążą się z wprowadzaniem nowych technologii w finansach. Eksperci zgodzili się z przedmówcą, że PSD II to wielka szansa, przede wszystkim jeśli chodzi o uproszczenie procesu kredytowego. Wśród rozwiązań budzących nadzieje branży wymieniono też biometrię, sztuczną inteligencję lub maszynowe uczenie.

Przeczytajcie także: W mBanku już nie założycie konta przez smartfona

Z kolei jako kluczowe zagrożenia wskazano cyberprzestępczość oraz przejmowanie rynków przez duże międzynarodowe koncerny tworzące oligopole. Zdaniem uczestników dyskusji, użytkownicy będą wybierali zawsze najwyżej między dwiema najpopularniejszymi platformami usług finansowych, a taką pozycję mogą zyskać tylko najlepsi i najwięksi.

Od kilkunastu lat Kongres Consumer Finance to największe branżowe forum dyskusyjne o wyzwaniach, problemach i perspektywach rynku consumer finance. Serwis cashless.pl był patronem medialnym tegorocznej XV edycji Kongresu.

KATEGORIA
PATRONATY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies