Klienci nie są też chętni, by ujawniać fintechom swoje dane – tak wynika z badania Autopay Research
Większość Polaków nie wie, co to jest fintech. Nie wie też, że nowe przepisy regulacji PSD II umożliwiają licencjonowanym firmom pobieranie za zgodą klientów danych z kont bankowych czy wykonywanie w ich imieniu transakcji. Takie są główne wnioski z badania Autopay Research "Podejście do fintechu 2019". Według raportu, zamawiającej to badanie firmy Blue Media, zaledwie 7 proc. pytanych Polaków jest gotowych skorzystać z usług finansowych od niefinansowych instytucji (tak samo jak rok wcześniej). Nieco bardziej otwarci na takie usługi są młodsi Polacy (czyli osoby do 44. roku życia) niż starsi – odpowiednio 11 proc. i 4 proc. wskazań na "tak".
Zdaniem badanych bezpieczeństwo usług jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy korzystaniu z usług finansowych i płatniczych. Silnie związany z tym jest też kolejny element – zaufanie do firmy oferującej takie usługi. Dopiero później analizowane są takie kwestie jak cena i wygoda. Wyraźną zmianę widać natomiast przy pytaniu o udostępnianie danych osobowych. Jeszcze w 2016 r. ponad połowa pytanych deklarowała, że nie jest gotowa udostępnić żadnych informacji o sobie, nawet jeśli wiązałoby się to z otrzymaniem korzystniejszej oferty. W 2019 r. już tylko 17 proc. deklaruje tu zdecydowane "nie”".
Jeśli badani udostępniliby informacje o sobie, to najchętniej te dotyczące: wieku, miejsca zamieszkania i zainteresowań. Jedna piąta ujawniłaby nawet wysokość swoich dochodów.
Wciąż kwestiami najbardziej chronionymi pozostaje rodzina (tylko 5 proc. byłoby gotowych na ujawniane fintechom informacji o najbliższych) oraz dane bankowe jak login czy hasło (tylko 1 proc.).
Warto jednak zauważyć, że przy dokładniejszym pytaniu – czy byliby gotowi udostępnić licencjonowanemu podmiotowi, legalnie działającemu w UE, swoje dane logowania do banku w celu uzyskanie korzyści przy dokonywaniu płatności – swoją zgodę wyraziło już 11 proc. badanych. 53 proc. wciąż jest na "nie". Przypomnę – przepisy unijnej dyrektywy PSD II, które weszły w życie w sobotę 14 września, pozwalają wybranym instytucjom na przetwarzanie informacji zawartych w historii rachunku bankowego.
Badanie Autopay Research zrealizowane zostało metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów.