Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Fintechy? PSD II? Otwarta bankowość? Większość Polaków nie ma pojęcia, o co w tym chodzi

Klienci nie są też chętni, by ujawniać fintechom swoje dane – tak wynika z badania Autopay Research

Większość Polaków nie wie, co to jest fintech. Nie wie też, że nowe przepisy regulacji PSD II umożliwiają licencjonowanym firmom pobieranie za zgodą klientów danych z kont bankowych czy wykonywanie w ich imieniu transakcji. Takie są główne wnioski z badania Autopay Research "Podejście do fintechu 2019". Według raportu, zamawiającej to badanie firmy Blue Media, zaledwie 7 proc. pytanych Polaków jest gotowych skorzystać z usług finansowych od niefinansowych instytucji (tak samo jak rok wcześniej). Nieco bardziej otwarci na takie usługi są młodsi Polacy (czyli osoby do 44. roku życia) niż starsi – odpowiednio 11 proc. i 4 proc. wskazań na "tak".

Przeczytajcie także: Logowanie do banku po nowemu

Zdaniem badanych bezpieczeństwo usług jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy korzystaniu z usług finansowych i płatniczych. Silnie związany z tym jest też kolejny element – zaufanie do firmy oferującej takie usługi. Dopiero później analizowane są takie kwestie jak cena i wygoda. Wyraźną zmianę widać natomiast przy pytaniu o udostępnianie danych osobowych. Jeszcze w 2016 r. ponad połowa pytanych deklarowała, że nie jest gotowa udostępnić żadnych informacji o sobie, nawet jeśli wiązałoby się to z otrzymaniem korzystniejszej oferty. W 2019 r. już tylko 17 proc. deklaruje tu zdecydowane "nie”".

Jeśli badani udostępniliby informacje o sobie, to najchętniej te dotyczące: wieku, miejsca zamieszkania i zainteresowań. Jedna piąta ujawniłaby nawet wysokość swoich dochodów.

Wciąż kwestiami najbardziej chronionymi pozostaje rodzina (tylko 5 proc. byłoby gotowych na ujawniane fintechom informacji o najbliższych) oraz dane bankowe jak login czy hasło (tylko 1 proc.).

Przeczytajcie także: Żaden polski fintech nie dostał zgody na korzystanie z otwartej bankowości

Warto jednak zauważyć, że przy dokładniejszym pytaniu – czy byliby gotowi udostępnić licencjonowanemu podmiotowi, legalnie działającemu w UE, swoje dane logowania do banku w celu uzyskanie korzyści przy dokonywaniu płatności – swoją zgodę wyraziło już 11 proc. badanych. 53 proc. wciąż jest na "nie". Przypomnę – przepisy unijnej dyrektywy PSD II, które weszły w życie w sobotę 14 września, pozwalają wybranym instytucjom na przetwarzanie informacji zawartych w historii rachunku bankowego.

Badanie Autopay Research zrealizowane zostało metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów.

KATEGORIA
FINTECHY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies