Tak przynajmniej wynika z badania Koszyk Roku, które objęło 100 najczęściej odwiedzanych polskich e-sklepów
Najpopularniejsze w Polsce sklepy internetowe szybko adaptują nowe metody płatności. Ponad 60 proc. z nich oferuje zakupy z Apple Pay i Google Pay. Natomiast prawie jedna czwarta (24 proc.) wdrożyła płatności odroczone, które dopiero przyjmują się na polskim rynku e-commerce. Tak wynika z badania Koszyk Roku, czyli analizy procesu zakupowego w 100 największych e-sklepach działających na polskim rynku.
Badanie polegało na tym, że przez trzy miesiące specjaliści od tzw. user experience testowali strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line i oceniali je pod kątem ponad 200 kryteriów. Analizowali zakupy od momentu wyboru produktu aż po zwrot pieniędzy po jego oddaniu. Sprawdzili, jak sklepy działają w wersji desktopowej i mobilnej.
Jednym z celów badania było też sprawdzenie proponowanych przez sklep sposobów płatności. Okazało się, że najczęściej oferowana jest możliwość płatności kartą i pay by linkiem (w 97 proc. badanych sklepów). Często sklepy umożliwiają też płacenie Blikiem (92 proc.), za pobraniem (88 proc.) i przelewem bankowym (77 proc.). Prawie jedna trzecia (63 proc.) oferuje Masterpass/Visa Checkout oraz GooglePay/Apple Pay (61 proc.).
Według raportu najlepszymi sklepami pod względem procesu płatności okazały się: topsecret.pl, supersklep.pl oraz (ex aequo na trzecim miejscu) 51015kids.eu, bricoman.pl i eobuwie.pl. Generalnie badane sklepy dobrze też radzą sobie z oddawaniem pieniędzy za zwrócony im produkt. 75 proc. z nich zrobiło to w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania przesyłki (według prawa mają na to 14 dni).
W rankingu wzięły udział sklepy, które sprzedawały na polskim rynku w czerwcu 2019 r. i odnotowały największą liczbę odwiedzin oraz nie pozwalają na sprzedaż bezpośredną zewnętrznym sprzedawcom (nie są miejscem typu marketplace jak np. Allegro). Wśród najlepszych sklepów internetowych znalazły się: cyfrowe.pl, sport-shop.pl i wittchen.com. Raport i ranking powstały na zamówienie firmy Twisto. Jej partnerami w tym przedsięwzięciu były m.in. Edisonda, imoje i Mastercard.