Inicjatywa rusza na rok przed igrzyskami olimpijskimi w Tokio
Wbrew pozorom Japonia, stawiana jako wzór technologicznego zaawansowania w wielu dziedzinach, daleka jest od liderowania w płatnościach bezgotówkowych i cyfrowych. Trzecia największa gospodarka na świecie w codziennych transakcjach handlowych w przeważającej mierze (ok. 80 proc) wykorzystuje gotówkę.
Visa jako partner technologiczny przyszłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Tokio przez najbliższy rok zamierza intensywnie pracować, by zwiększyć odsetek transakcji bezgotówkowych w Kraju Kwitnącej Wiśni. Organizacja będzie realizować swoją część rządowego programu Bezgotówkowa Japonia, który zakłada podwojenie liczby cyfrowych płatności i zwiększenie ich udziału w płatnościach ogółem do 40 proc. do 2025 r.
Według prognoz, w przyszłym roku Japonię odwiedzi 40 mln osób, dlatego Visa pracuje nad zwiększeniem poziomu akceptacji płatności cyfrowych, zwłaszcza bezstykowych, we współpracy z restauracjami, małymi sklepami i podmiotami odpowiedzialnymi za transport publiczny. Zaangażuje też sportowców, którzy w kampaniach będą promować takie płatności, m.in. surfera Kanoa Igarashi. W trakcie olimpiady chce też pokazać na tamtejszym rynku praktyczne zastosowanie takich rozwiązań technologicznych jak: uwierzytelnienie biometryczne, urządzenia ubieralne czy też aplikacje mobilne wykorzystujące wirtualne karty płatnicze.
Obecnie tylko około jednej piątej wszystkich płatności w Japonii realizowana jest za pomocą metod cyfrowych. Dla porównania, w Korei Południowej ten odsetek sięga około 90 proc, w Stanach Zjednoczonych jest to niemal 60 proc, zaś w Chinach 70 proc.