W ciągu roku odsetek korzystających z gotówki do płatności za zakupy w e-commerce spadł o 11 pkt. procentowych
Z badania przeprowadzonego przez TNS Kantar na zlecenie KIR-u i Związku Banków Polskich wynika, że zakupy przez internet robi ok. 45 proc. klientów banków. W ciągu roku ich odsetek zwiększył się o 5 pkt. proc. Dla porównania, w 2017 r. odsetek ubankowionych kupujących w sieci wynosił 33 proc., a w 2018 r. – 40 proc.
Jednocześnie 63 proc. ankietowanych deklaruje, że za zakupy w sieci płaci wykorzystując różnego rodzaju instrumenty elektroniczne, takie jak przelewy pay by link, Blik czy karty. Jednak najczęściej wybieraną formą zapłaty za zakupy internetowe wciąż jest płatność gotówką przy odbiorze. Warto jednak zauważyć, że przed rokiem odpowiedź tę wskazało 48 proc., a obecnie 37 proc. badanych – to spadek popularności gotówki o 11 pkt. proc.
W ciągu roku o 6 pkt. proc. zwiększył się odsetek badanych, którzy płacąc w internecie szukają logo swojego banku na stronie sklepu i wyniósł 37 proc. (w 2018 r. – 31 proc.). Niewiele mniej – 35 proc. respondentów wykonuje przedpłatę za pośrednictwem przelewu, chcąc aby pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy. W ubiegłym roku takich wskazań było 31 proc. Robiąc zakupy w sieci 17 proc. badanych sprawdza dokładnie na czyje konto wysłany zostanie przelew, natomiast 16 proc. szuka logo systemu płatności, które zna i wykorzystuje do płatności za zakupy. Dla porównania, w badaniu ubiegłorocznym wskazania w tych obszarach wynosiły odpowiednio 14 proc. i 9 proc.