Dominującymi formami płatności za abonamenty są tradycyjne przelewy oraz pay by linki
Z najnowszej edycji raportu "Subskrypcje PL", stworzonego przez fundację Digital Poland i dostawcę rozwiązań płatniczych firmę Straal, wynika, że Polacy mają średnio po ok. 3,9 zobowiązań abonamentowych. Najczęściej w takim modelu kupują usługi telekomunikacyjne i telewizyjne (75 proc.), opłacają dostawców mediów domowych, czyli prądu, wody lub gazu (69 proc.), a także składki ubezpieczeniowe (48 proc.) oraz dostęp do platform VoD (42 proc.).
Według badania polscy konsumenci mniej chętnie subskrybują usługi cyfrowe takie jak: oprogramowanie komputerowe (płaci za nie abonamentowo 22 proc. badanych), dostęp do platform muzycznych (19 proc.), aplikacje i gry mobilne (18 proc.) czy gry komputerowe i konsolowe (15 proc.). Niewiele jest też zainteresowanych członkostwem abonamentowym w klubach fitness (16 proc.), prenumeratami prasowymi (14 proc.), pakietami prywatnej opieki zdrowotnej (14 proc.) Niszowe są subskrypcje produktów spożywczych, np. diet pudełkowych (7 proc.), usług związanych z transportem, np. wynajem długoterminowy samochodu (6 proc.) oraz platform edukacyjnych (3 proc.).
Autorzy raportu zauważają, że Polacy nie tylko korzystają z subskrypcji w sposób konserwatywny, ale również opłacają swoje zobowiązania abonamentowe najczęściej za pomocą metod stworzonych do realizacji pojedynczych transakcji. Dominują tradycyjne przelewy online (67 proc.) i szybkie przelewy typu pay by link (45 proc.). Automatyczne płatności kartowe zostały wskazane przez 23 proc. respondentów, czyli mniej niż płatności mobilne Blik (i Peopay), których używa do opłacania rozmaitych subskrypcji 28 proc. pytanych. Ponad jedna trzecia (36 proc.) tradycyjnie opłaca abonamenty w placówce lub oddziale danej instytucji albo w banku lub na poczcie. Portfeli elektronicznych używa w tym celu zaledwie 7 proc. pytanych.
Według autorów raportu nadchodzi jednak, jak to określili "boom subskrypcyjny", którego sprawcą będą pokolenia w wieku 18-34 lata (milenialsi i pokolenie Z). Ich zdaniem konsumenci w wieku 25-34 lat, którzy już dziś najchętniej korzystają z wszystkich ujętych w badaniu kategorii usług subskrypcyjnych, będą najpewniej korzystać z nich nadal. Natomiast osoby w wieku 18-25 lat będą wkraczać na rynek pracy, zakładać własne gospodarstwa domowe i dysponować coraz większymi pieniędzmi. To w połączeniu z ich entuzjazmem do nowoczesnych płatności powinno przełożyć się na przyspieszony rozwój w Polsce tzw. ekonomii subskrypcji.
Raport przygotowano w oparciu o badanie konsumenckie zrealizowane w styczniu 2019 r. przez firmę IQS na zlecenie fundacji Digital Poland. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 2 tys. dorosłych respondentów, którzy w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wypełnienie ankiety choć raz dokonali dowolnego zakupu przez internet.