Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Tylko 22 proc. ankietowanych Polaków podoba się udostępnianie konta w otwartej bankowości. Wyniki najnowszego badania ING

Z drugiej strony aż 58 proc. przyznało, że korzysta z innych niż ich główny bank dostawców usług finansowych

Wiedza o otwartej bankowości w Polsce i w krajach Europy nie jest powszechna i niewiele osób jest skłonnych udostępnić swoje dane bankowe fintechom – wynika z międzynarodowego badania "Finansowy Barometr ING". Według tego raportu jedynie 36 proc. ankietowanych Polaków wiedziało, że banki mogą na wniosek klienta udostępnić ich dane zewnętrznemu podmiotowi (zgodnie z regulacjami PSD II). Ponad połowa (53 proc.) w ogóle o tym nie słyszała. W 13 krajach europejskich objętych badaniem tylko 32 proc. wie o open banking, a 55 proc. nie ma o nim pojęcia.

Przeczytajcie także: Mapa Polskiego Fintechu 2019

Z badania wynika, że tylko 26 proc. Polaków i 24 proc. pytanych Europejczyków uważa, że możliwość udostępniania danych klientów przez banki zewnętrznym podmiotom jest czymś użytecznym. Co więcej, tylko 22 proc. Polaków i 27 proc. mieszkańców Europy wyraziło gotowość udostępnienia swoich danych bankowych zewnętrznemu podmiotowi.

W opinii autorów opracowania, sugeruje to, że fintechy będą miały problem z uzyskaniem zgody od swoich klientów lub użytkowników na dotarcie do ich danych finansowych w bankach. Jak dodają – nie znaczy to, że ludzie nigdy nie przekonają się do takiego rozwiązania, bo wiele nowych usług finansowych, które początkowo budziły obawy, ostatecznie się przyjmowało (np. karty zbliżeniowe). Jednocześnie Polacy (58 proc. korzystających) zaraz po Turkach (68 proc.) są najbardziej otwarci na innych dostawców usług finansowych niż ich główny bank. Najbardziej sceptyczni byli tu Francuzi (32 proc.).

Przeczytajcie także: Mastercard przygotowuje się na dyrektywę PSD II

W badaniu padły też pytania o biometrię. 27 proc. Polaków zadeklarowało, że zdarza im się logować do serwisu bankowości internetowej za pomocą odcisku palca lub głosu (w praktyce najczęściej tą pierwszą metodą). Ale jednocześnie biometryczne metody potwierdzania tożsamości są postrzegane jako mniej bezpieczne od tradycyjnych. Największym uznaniem cieszy się dwustopniowe uwierzytelnianie – ufa mu 81 proc. Polaków i 70 proc. mieszkańców Europy.

"Finansowy Barometr ING" to cykliczne badanie na temat zachowań i postaw konsumentów wobec zagadnień finansowych. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2019 r. w 12 krajach Europy: Polsce, Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Wzięło w nim udział 11,5 tys. respondentów, w tym 1 tys. z Polski.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies