Testy wspólnego projektu KIR-u, PKO, Orlenu i eService mają potrwać do końca roku
Elektroniczny paragon będzie od końca czerwca dostępny w serwisie bankowości elektronicznej PKO BP. Na razie rozpoczął się pilotaż tej usługi skierowany do ograniczonej liczby użytkowników. Wiceprezes PKO, Adam Marciniak zapowiedział, że klienci banku będą mogli przetestować eParagon niebawem - wystarczy, że będą mieli kartę debetową do konta i będą korzystać z bankowości elektronicznej oraz zapłacą kartą za zakupy na wybranych stacjach Orlenu.
eParagon to elektroniczny odpowiednik paragonu fiskalnego, powiązany z kontem bankowym klienta oraz kartą użytą do przeprowadzenia transakcji. Aby go otrzymywać, trzeba będzie uruchomić usługę eParagon w bankowości elektronicznej PKO BP. Wtedy paragony za płatności na stacjach PKN uczestniczących w programie będą rejestrowane i udostępniane użytkownikom w ramach ich konta bankowego.
eService jest agentem rozliczeniowym obsługującym transakcje kartowe w terminalach Orlenu i zapewnia transfer elektronicznych paragonów do KIR. Natomiast KIR pośredniczy w przekazaniu eParagonu do PKO, który ostatecznie dostarcza go klientowi. Autorzy projektu zakładają, że testy usługi potrwają do końca 2019 r. Uzyskane informacje pozwolą na wypracowanie docelowego modelu eParagonu, który będzie dostępny również dla innych firm.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami eParagon nie zastępuje tradycyjnego papierowego paragonu fiskalnego. Jego wystawca nadal jest zobowiązany do wydrukowania i wydania go klientowi. Twórcy projektu zakładają jednak, że w przyszłości nastąpi zrównanie elektronicznego paragonu z jego papierowym odpowiednikiem. Skróciłoby to czas transakcji i ułatwiło przechowywanie dowodów zakupu oraz ich ewentualne wyszukiwanie. Nie byłoby też ryzyka ich zagubienia czy wyblaknięcia druku. Skorzystałoby też środowisko, bo paragony drukowane są na papierze termicznym, którego produkcja wymaga nasycenia substancjami chemicznymi trafiającymi potem do ekosystemu.