Z badania wynika, że banki chcą rozwijać między innymi nowe formy autoryzacji płatności
Mastercard wspólnie z Harvard Business Review Analytic Services przeprowadził globalne badanie wśród 300 przedstawicieli firm z branży bankowej na temat ich podejścia do fintechów. Ma to związek z nadchodzącymi zmianami na rynku finansowym wynikającymi m.in. z wejścia w życie dyrektywy PSD II. Efektem badania jest raport "Tradycyjne instytucje finansowe pod wpływem fintechowej rewolucji" ("Traditional Financial Institutions Embrace Fintech Disruption").
Z tego opracowania wynika, że niemal połowa (49 proc.) bankowców planuje coś, co raport określa nowym słowem "fintegracja", czyli partnerstwo z fintechem w celu lepszego wykorzystania idei otwartej bankowości i regulacji PSD II. Zaletami fintechów według przedstawicieli banków są: zwinność w biznesie (tak uważa 58 proc. ankietowanych), strategia nastawiona w pierwszej kolejności na cyfrowość (44 proc.) i przedsiębiorczy sposób myślenia (43 proc.).
Jednocześnie jednak bankowcy są przekonani, że mają swoje przewagi nad młodymi firmami technologicznymi działającymi w obszarze finansów. Wśród najważniejszych wymieniają: większą rozpoznawalność marki (72 proc. pytanych), zaufanie klientów (53 proc.) i doświadczenie w działaniu na uregulowanym rynku (43 proc.). "Wiele tradycyjnych instytucji zmaga się jednak z wewnętrzną inercją i ma przestarzałe platformy technologiczne, które nie mogą łatwo wymieniać informacji. Niektórym brakuje również wiedzy na temat najnowszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i blockchain lub umiejętności potrzebnych do budowania i szybkiego wdrażania produktów zapewniających dobrą obsługę klienta" - zauważają autorzy raportu.
Według badania do 2022 r. w ponad połowie ankietowanych banków mają być wdrożone nowe produkty i usługi oparte na otwartej bankowości. Obecnie takie rozwiązania ma 25 proc. badanych. Natomiast 45 proc. z nich chce rozwijać nowe formy autoryzacji płatności.
"Apokalipsa w branży bankowej (z powodu ekspansji finechów – red.) wydaje się coraz mniej prawdopodobna, ponieważ tradycyjne instytucje starają się dostosować do zmieniających się preferencji konsumentów, wprowadzać innowacje, współpracować lub zdobywać nowych pracowników i naśladować kluczowe elementy strategii biznesowych fintechów oraz wdrażać je do własnych modeli działalności. Wyniki badania sugerują, że banki wiedzą, gdzie muszą skoncentrować swoje wysiłki w nadchodzących latach" - podkreślają autorzy opracowania w podsumowaniu.
Tymczasem współpraca tradycyjnych instytucji finansowych z fintechami będzie jednym z tematów podejmowanych podczas zbliżającego się wydarzenia Impact'19, które w dniach 21-22 maja bieżącego roku odbędzie się w Krakowie. Wśród potwierdzonych mówców Impact’19 znaleźli się m.in.: Jim Wadsworth z Vocalink, Bartosz Ciołkowski z Mastercard, Jarosław Hermann z Millennium, Szymon Wałach z PKO Banku Polskiego, Felix Huber ze Stripe, Bartosz Berestecki z PayU, Don Ginsel z Holland Fintech i Maciej Biniek z Allegro. Serwis Cashless jest partnerem medialnym tego wydarzenia. Agendę oraz formularz rejestracyjny znajdziecie tutaj. Zapraszam.