Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Sklep przyszłości według Microsoftu. Inteligentne półki, ekran zakupowy odczytujący nastrój i bezgotówkowe płatności

Zaprezentowany w Warszawie koncept łączy zakupy w sklepie stacjonarnym z cyfrowymi i z e-commerce

Koncern Microsoft wraz z 30 firmami partnerskimi m.in. polskimi fintechami pokazał dziś na warszawskiej Pradze swoją wizję sklepu niedalekiej przyszłości. Część umieszczonych w przestrzeni handlowej technologicznych rozwiązań przypomina te wykorzystywane już w amerykańskich sklepach Amazon Go. Sklep wypełniony jest kamerami, czujnikami i ekranami, które śledzą zachowania klienta i dopasowują ofertę do jego potrzeb.

Przeczytajcie także: Bezgotówkowe sklepy Amazona jednak będą gotówkowe

Jednym z zaprezentowanych rozwiązań jest półka z czujnikami - jeżeli klient weźmie z niej na przykład piankę do golenia to umieszczony obok ekran zaproponuje mu jeszcze maszynkę i odpowiedni krem do twarzy, a przy okazji zaproponuje rabat.

Inną nowością są inteligentne kioski (na zdjeciu poniżej), ekrany dotykowe, które dzięki sztucznej inteligencji potrafią określić wiek, płeć, nastrój i cechy demograficzne konsumenta oraz rekomendować mu odpowiednie produkty. Przetestowałem - analizują dość trafnie, zwłaszcza wiek. Tego typu ekrany mogą stać w centrach handlowych. Jeśli ktoś przyjdzie po określone produkty np. kosmetyki, zabawki czy dodatki do ubrania, może bez błądzenia po sklepach zamówić produkty, a potem odebrać w umieszczonym już w danym sklepie niedużym paczkomacie.

Propozycje dotyczące płatności to oczywiście samoobsługowe kasy, ale też możliwość płacenia za pomocą aplikacji Google Pay czy Apple Pay oraz Blika. Można na przykład wybierając koszulę czy sukienkę zapłacić w nowoczesnym lustrze w przymierzalni za pomocą Blika i wyjść ze sklepu nie stojąc już w kolejce do kasy. Jak się dowiedziałem, Microsoft z partnerami pracuje też nad rozwiązaniami, dzięki którym na karcie debetowej czy kredytowej będą także "zapisane" karty lojalnościowe czy rabatowe poszczególnych sklepów, tak by klient nie musiał nosić zestawu "plastików" ze sobą.

Przeczytajcie także: Kolejne miasto w USA chce zakazać bezgotówkowych sklepów

Niektóre z tych pomysłów i rozwiązań technologicznych pojawią się niebawem w bezobsługowych sklepach sieci Żabka, z którą amerykański koncern współpracuje. Przedstawiciele Microsoftu zdradzili jednak, że o wprowadzeniu elementów sklepu przyszłości firma rozmawia z wieloma sieciami detalicznymi, w tym z branży odzieżowej czy RTV/AGD.

Najbardziej prawdopodobny scenariusz jest taki, że tego typu najnowocześniejsze rozwiązania znajdą się najpierw w niedużych spożywczo-wielobranżowych placówkach, a nowe technologie mają służyć obejściu zakazu handlu (a właściwie pracy sprzedawców) w niedziele.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies