Z raportu "Płatności cyfrowe 2018" wynika też, że rośnie popularność takich rozwiązań jak Apple Pay czy Google Pay
Raport "Płatności cyfrowe 2018" przygotowany na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, zawiera wyniki trzeciej już edycji badań, które mają odpowiedzieć na pytanie, jak polscy internauci korzystają z elektronicznych transakcji. Z opracowania wynika, że w mijającym roku nastąpił boom na płatności mobilne
Apple Pay,
Google Pay,
Garmin Pay oraz Fitbit Pay.
Tegoroczne badanie potwierdziło wcześniejsze wyniki, że dwa najpopularniejsze instrumenty używane przez Polaków do płatności, to karta płatnicza (40 proc. wskazań) oraz konto bankowe z aktywnym dostępem internetowym (34 proc.). W porównaniu do zeszłorocznego badania produkty te zamieniły się jedynie miejscami. Najwięcej zyskał
Blik, który z wynikiem 25 proc. wszedł na podium jako trzecie najpopularniejsze rozwiązanie płatnicze używane przez ankietowanych.
Jednak największe zmiany i rozszerzenie puli produktów finansowych w tegorocznej ankiecie widać na przykładzie mobilnych płatności Apple Pay, Google Pay czy płatności zegarkami oraz opaskami Garmin Pay i Fitbit Pay. – Dziś po 8 proc. użytkowników deklaruje płatności apple’owskie oraz płatności Google. Ale zakładając, że Google Pay jest o ponad rok dłużej na rynku, za wygranego uznać można Apple. Widać, że użytkownicy iPhone'ów czekali na ten standard płatności mobilnych, ponieważ od czerwca, kiedy Apple Pay pojawił się na polskim rynku, sukcesywnie go zdobywa – stwierdzili autorzy opracowania.
Według raportu 41 proc. badanych deklaruje kupowanie w internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa. To dokładnie taki sam odsetek jak w zeszłym roku. Jeśli chodzi o sposób płacenia, niezmiennie bezkonkurencyjny jest szybki przelew
pay by ink, który podobnie jak rok temu jest na pierwszym miejscu - wskazało na niego 48 proc. badanych. Płacąc w internecie z wykorzystaniem urządzeń desktopowych internauci posługują się też chętnie kartą (21 proc).
22 proc. respondentów badania przyznało, że kupuje online z wykorzystaniem smartfona, 13 proc. kupuje w sieci posługując się tabletem.
Mobilne płatności są zdominowane przez metody pozwalające wykonać przelew jednym kliknięciem (35 proc.) oraz przez Blika (30 proc.).
Gotówka jednak wciąż rządzi w
sklepach stacjonarnych. Płaci nią chętnie 70 proc. badanych. Na drugim miejscu ulubionych sposobów płacenia jest karta zbliżeniowa z wynikiem 47 proc., na trzecim (36 proc.) karta wkładana do terminala płatniczego. Płatność zbliżeniowa smartfonem z wynikiem 13 proc. jest na czwartej pozycji. Jednocześnie 61 proc. pytanych jest przeciwna wycofaniu gotówki z obiegu (wzrost z 49 proc. w 2017 r.), za obrotem w pełni bezgotówkowym opowiada się jedynie 7 proc. – Polacy pod względem sposobów płacenia za zakupy są zarówno tradycjonalistami lubiącymi korzystać z gotówki, jak też są otwarci na wszelkie nowe modele płatnicze – podsumowali autorzy raportu.
Raport powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego metodą CAWI. Zebrano opinie 1863 internautów. Dane zbierane były w dniach 20 listopada - 25 listopada 2018 r.