Oszuści nakłaniają do kliknięcia w link i zalogowania się na fałszywej stronie banku
Na stronie internetowej Alior Banku pojawiło się ostrzeżenie przed podobnym rodzajem ataku, przed którym przestrzegało już ministerstwo cyfryzacji. Ofiara ataku otrzymuje wiadomość SMS udającą powiadomienie z systemu
Profil Zaufany (jako nadawca wyświetlana jest nazwa ProfilZaufa). Odbiorca wiadomości powiadamiany jest o przyjęciu zlecenia pożyczki oraz jej wypłaceniu, o ile dyspozycja nie zostanie anulowana poprzez kliknięcie w załączony link. Prowadzi on jednak nie do strony banku, a do fałszywej witryny, na której oszuści przejmują dane służące do zalogowania się na rachunek internetowy.
Eksperci podkreślają, by nie reagować na tego typu wiadomości, nie klikać w link, nie odpisywać, nie podawać żadnych haseł i loginów. To kolejna próba
oszustwa. Nikt nie może składać wniosku o uzyskanie pożyczki z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, ani tym bardziej otrzymać jej bez odpowiedniej procedury prowadzonej przez bank. Przypomnę, że jest to platforma służąca do załatwiania spraw urzędowych online. Dzięki niej można potwierdzać swoją tożsamość w internecie oraz składać podpis zaufany, czyli podpis elektroniczny, dzięki któremu można potwierdzać podania i wnioski składane do instytucji publicznych. Umożliwia np. złożenie wniosku o dowód osobisty, wystąpienie o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, sprawdzenie punktów karnych czy o świadczenie 500+ lub 300+.
Wcześniej resort cyfryzacji wydał komunikat z ostrzeżeniem przed oszustami podszywającymi się pod państwowy Profil Zaufany w SMS-ach sugerujących wykonanie operacji finansowej z użyciem tego serwisu. - Tego typu informacje nie pochodzą od administratorów systemu a od oszustów. Wiadomości zawierają link, który może być niebezpieczny - alarmowało ministerstwo.
Alior Bank równocześnie ostrzega przed innymi próbami oszustwa za pomocą SMS-ów. Chodzi o wiadomości, w których przestępcy podszywają się pod firmy kurierskie. W treści pojawia się prośba o dopłatę wskazanej kwoty poprzez kliknięcie w odnośnik, który również przekierowuje na
fałszywą stronę banku. Bankowcy przypominają, że nigdy nie wysyłają żadnych linków do strony logowania w wiadomościach SMS oraz w mailach oraz zalecają szczególną ostrożność, jeśli wiadomość wymaga natychmiastowej reakcji lub odwołuje się do emocji i wymaga kliknięcia w załączony odnośnik.
Fot. pexels.com/bruce mars