W ciągu trzech lat o jedną trzecią wzrósł odsetek użytkowników wykorzystujących telefony do płatności lub innych operacji finansowych
Według najnowszego raportu IAB Polska "Mobile 2018", w badaniu zrealizowanym w 2014 roku 42 proc. użytkowników smartfonów deklarowało, że wykorzystuje te urządzenia do płatności, przelewów czy zakupów internetowych. W roku 2017 odsetek ten wzrósł o 17 punktów procentowych – do 59 proc.
Najwięcej osób korzystających z mobilnego bankowania jest wśród użytkowników w wieku 15-24 lata. W grupie tę formę bankowania wybiera 67 proc. Po 44 roku życia odsetek takich osób spada do poziomu poniżej 50 proc. Według opracowania częściej w tym obszarze są aktywni mężczyźni (63 proc.) niż kobiety (54 proc).
Pytani wśród finansowych aktywności z wykorzystaniem smartfonów zdecydowanie najczęściej wskauzją obsługę konta oraz przelewy bankowe (41 proc.), a w następnej kolejności:
kupowanie produktów przez internet (30 proc.), kupowanie biletów (25 proc.) oraz drobne płatności (24 proc.).
Zdaniem ekspertów IAB Polska pozytywnie na rozwój mobilnych usług finansowych wpłynęły inwestycje firm w tę dziedzinę oraz wejście na polski rynek
Google i
Apple, oferujących metody szybkich płatności. W ich opinii zwłaszcza obecność globalnych gigantów może jeszcze bardziej wpłynąć na zwiększenie popularności korzystania z mobilnych usług finansowych.
Jak wynika z raportu, 90 proc. osób w grupie 15 lat i więcej używa smartfonów. Natomiast wśród osób w wieku 25-34 lat odsetek ten wyniósł prawie 95 proc, a wśród starszych (w wieku 55+) około 80 proc. Wzrasta też odsetek osób ściągających aplikacje. "Skala wzrostu – choć nie jest duża – wskazuje na to, że użytkownicy coraz rzadziej ograniczają się do aplikacji fabrycznie umieszczonych w urządzeniach, a częściej poszukują potrzebnych im narzędzi" – napisano w opracowaniu.