To będzie raczej małżeństwo z rozsądku albo współpraca, na której biznesowo zyskają obie strony, a nie atak "barbarzyńców" na bankowe imperium – tak eksperci mówią o przyszłych związkach fintechów i banków
Główne wyzwanie dla banków, w obliczu wkraczających coraz bardziej na ich terytorium fintechów, to dostarczenie produktów finansowych klientom w prostszy i bardziej cyfrowy sposób. Jak wynika z analizy amerykańskiej firmy consultingowej Bain&Company, główną konkurencją bankowych detalistów będą niebawem wielkie firmy technologiczne (Facebook) i sklepy internetowe (Amazon, Alibaba), które mogą rozwijać swoje usługi finansowe, by poprawiać jakość obsługi klientów. "Aby pozostać konkurencyjnym, banki będą musiały wprowadzać innowacje w swojej ofercie, jednocześnie tnąc koszty obsługi i upraszczając procedury" – taki jest jeden z wniosków tego opracowania.
Internetowe giganty jednak także nie zasypiają gruszek w popiele.
Facebook na początku sierpnia zwrócił się do dużych amerykańskich banków o udostępnienie szczegółowych informacji finansowych o klientach, w tym o transakcjach kartowych i saldach kont. Przekaz społecznościowego koncernu brzmiał mniej więcej: "dajcie nam swoje dane, a my damy wam naszych użytkowników jako potencjalnych klientów nowych usług".
Paradoksalnie fintechowe zagrożenie jest większe dla banków z USA i Europy Zachodniej niż dla polskiego sektora. Według ubiegłorocznego raportu firmy doradczej PwC ze względu na to, że Polska jest jednym z globalnych liderów pod względem zaawansowania bankowości cyfrowej, współpraca banków i fintechów pozostanie punktowa, najczęściej przybierając formę rozwiązań white label (produkt stworzony przez fintechy, banki zaadoptują jako "swój"). Z drugiej strony zachodnie fintechy są liczniejsze, lepiej rozwinięte i marketingowo bardziej ofensywne niż większość z działających nad Wisłą. – Odsetek instytucji finansowych zaangażowanych we współpracę z fintechami rośnie i będzie rósł nadal. Z perspektywy czasu jedynie takie rozwiązanie wydaje się rozsądne. Obie strony chcą czegoś, co ma ta druga –
fintechy posiadają inteligentne i innowacyjne technologie, a banki pieniądze – ocenia Marek Chlebicki z PwC.
Kolejnych kroków w zakresie tej współpracy można się spodziewać na skutek wdrożenia w Polsce dyrektywy
PSD II. Według raportu stworzy to bankom "szansę wyboru strategii w zależności od chęci otwartości na współdzielenie się danymi oraz budowania i dostarczania usług o wartości dodanej". Banki już się do tego przygotowują w różny sposób. Jedne, jak np. Citi Handlowy, tworzą lub planują stworzyć własne środowisko testowe, do którego zaproszą fintechy chcące sprawdzić możliwość wykorzystania swoich usług przez dużą organizację. Inne, jak np. mBank przez swoją spółkę zależną, same wyszukują fintechy, w które zainwestują, tak by rozwinąć ich pomysły i projekty na swoim gruncie.
Raport PwC pokazuje, że dla polskich banków obecnie priorytetami są przede wszystkim: wzmacnianie relacji biznesowych z klientami (aplikacje mobilne, wykorzystanie data analytics), cyberbezpieczeństwo oraz efektywność operacyjna (robotyka). Ciągle poza radarem sektora finansowego znajduje się natomiast blockchain.
Natomiast według badania Deloitte z początku tego roku niemal 30 proc. banków w Polsce traktuje dyrektywę PSD II jako szansę, a 14 proc. jako zagrożenie dla swojej działalności, 43 proc. ma do niej stosunek neutralny. Przeważa więc postawa "poczekamy zobaczymy". Patrząc regionalnie, prawie dwie trzecie (64 proc.) banków w Europie Środkowej ocenia, że zmiany rynkowe związane z PSD II zaczną być odczuwalne w ciągu dwóch-trzech lat od czasu wdrożenia dyrektywy. 14 proc. jest zdania, że proces ten zajmie więcej niż trzy lata.
Banki czują więc zagrożenie, choć uważają, że nie jest ono jeszcze blisko. Wiele z nich wciąż nie zdecydowało, czy z fintechowymi "barbarzyńcami" walczyć czy ich oswoić i (prze)kupić. Tak czy inaczej wygranymi już mogą czuć się klienci instytucji finansowych, którzy na tym procesie powinni tylko zyskać.
Kwestia przyszłej współpracy fintechów i banków będzie jednym z tematów zbliżającego się wydarzenia
Impact fintech’18. Odbędzie się ono w dniach 28-29 listopada w Łodzi w Wytwórni i DoubleTree by Hilton. Więcej informacji na jego temat znajdziecie na stronie internetowej dostępnej
tutaj.