Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
MasterCard i Visa dopłaciły PKO BP do biznesu kartowego

W II kw. tego roku bank zwiększył kwartalny zysk z kart o ponad 60 proc. To efekt ogromnego wzrostu transakcyjności klientów oraz nowej umowy z organizacjami płatniczymi

Bardzo dużymi wzrostami liczby i wartości transakcji bezgotówkowych kartami w II kwartale tego roku pochwalił się Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP. Na zakończonej przed chwilą konferencji prasowej banku, związanej z prezentacją wyników finansowych za I poł. 2015 roku podano, że klienci PKO wykonali w okresie od lipca 2014 r. do czerwca 2015 r. 486 mln płatności kartami. To o ok. 40 proc. więcej niż w okresie roku od lipca 2013 r. do czerwca 2014 r.

Mocno, bo o 21 proc., wzrosła również wartość transakcji bezgotówkowych. Dzięki temu osiągnęła ona poziom 35 mld zł na koniec czerwca 2015 r.

Tak duży wzrost wolumenu transakcji był jednym z czynników, który pozwolił bankowi na zahamowanie spadku wyniku biznesu kartowego. W II kw. był on prawie o 65 proc. wyższy w porównaniu do I kw.

Przeczytaj także: Klienci Meritum dostaną nowe karty

Ale nie tylko wzrosty transakcyjności wpłynęły na tak znaczącą poprawę. Przyczyniły się do tego także nowe umowy banku z organizacjami płatniczymi, czyli z MasterCardem i Visą. – Renegocjacja kontraktów z tymi instytucjami pozwoliła nam z jednej strony na obniżenie kosztów prowizyjnych, ponoszonych na ich rzecz, a z drugiej na odnotowanie jednorazowo dodatkowych przychodów z tytułu dofinansowania przez nie np. akcji marketingowych – powiedział Bartosz Drabikowski, wiceprezes PKO BP.

Przedstawiciel władz banku dodał, że renegocjacja umów z organizacjami płatniczymi przyniosła ok. 60 mln zł, z czego mniej więcej połowa to jednorazowa dopłata od MasterCarda i Visy a reszta to oszczędności kosztowe związane z niższymi prowizjami.

Przeczytaj także: Karta z indywidualnym wizerunkiem w ofercie Pekao

Zmienione kontrakty z organizacjami płatniczymi to efekt nowej rzeczywistości, jaka wytworzyła się na polskim rynku kart. Po obniżce interchange, czyli prowizji jaką właściciele sklepów odprowadzają do banków z tytułu przyjętych płatności kartami, przychody z biznesu kartowego spadły o kilkadziesiąt procent. Prowizja, w wyniku ustawowej regulacji, została obniżona z ok. 1,6 proc. do maksymalnie 0,3 proc.

Regulacja nie objęła jednak prowizji płaconych przez banki na rzecz organizacji płatniczych. Informacja o renegocjacji umów z nimi przez PKO BP to pierwszy znany mi przypadek, gdy bankowi udało się wywalczyć niższą prowizję.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies