Pierwsze testy nowego rozwiązania planowane są już na wrzesień bieżącego roku
Pomorze planuje wprowadzić wspólny system opłat za przejazdy komunikacją publiczną realizowane przez różnych przewoźników. Wbrew trendom nie będzie to jednak system podobny do tego znanego z Wrocławia czy Łodzi, gdzie zapłacić za przejazd można w pojeździe zbliżając kartę bankową do czytnika.
Jak mówi Katarzyna Wośko, główny specjalista ds. komunikacji w spółce InnoBaltica, która buduje nowy system, na Pomorzu zdecydowano się na wariant, w którym pasażer będzie mógł użyć karty tylko jako sposobu identyfikacji. – Transakcja nie będzie realizowana za pośrednictwem tzw. kasoterminali, co wynika z wysokich kosztów takiego wdrożenia jak również braku informacji o powiązanych z kontem ulgach – mówi przedstawicielka spółki InnoBaltica.
Jak wynika z jej słów, w nowym systemie płatności za komunikację miejską, jaki będzie funkcjonował m.in. w Trójmieście, każdy pasażer będzie musiał założyć sobie konto, które następnie doładuje oraz powiąże ze swoją kartą np. bankową. Wówczas wchodząc do autobusu będzie mógł użyć tego plastiku, ale transakcja nie obciąży jego rachunku, tylko doładowane konto. Osoby, które nie posiadają karty płatniczej, będą mogły wyrobić sobie kartę miejską działającą na zasadzie wirtualnej portmonetki.
Jak powiedziano mi w firmie InnoBaltica, takie rozwiązanie ma nie wykluczać pasażerów, którzy nie posiadają karty płatniczej lub smartfona i nie korzystają z płatności mobilnych. Ponadto w przypadku zakupu biletu jednorazowego będzie można zapłacić za przejechaną trasę czyli dokładną liczbę przystanków. Aby tak się stało, pasażer będzie musiał pamiętać nie tylko o przyłożeniu karty do odpowiedniego czytnika przy wejściu do pojazdu, ale także przy wyjściu z niego.
Aktualnie są przygotowywane dokumenty do zamówienia publicznego na pilotaż pomorskiego projektu, który ma ruszyć już we wrześniu. Docelowo nowy sposób płatności za bilety na Pomorzu ma być kompatybilny z podobnymi wdrożeniami w niektórych regionach Niemiec czy Szwecji w ramach projektu InterConnect. Moim zdaniem konieczność rejestracji konta przed opłaceniem przejazdu utrudni pasażerom korzystanie z tego systemu.