Połowa mobilnych klientów Pekao wciąż korzysta z serwisu light a nie z aplikacji
W Pekao widać przyspieszenie, jeśli idzie o rozwój oferty dla klientów mobilnych. Od kilku miesięcy funkcjonuje aplikacja trzeciej generacji, a na II kw. bank zapowiedział udostępnienie w niej Blika. Niedługo później bank chce wprowadzić zupełnie nowy sposób aktywacji rachunków przez klientów, którzy dotąd nie mieli z bankiem żadnych relacji.
Jak może wiecie, obecnie banki stosują trzy metody zakładania kont nowym klientom: przez kuriera, przez przelew z innego banku oraz za pośrednictwem tzw. wideoweryfikacji. W pierwszym przypadku klient przechodzi proces zakładania rachunku na stronie internetowej, a następnie czeka na kuriera, który przywozi umowę i weryfikuje tożsamość klienta porównując dane wprowadzone przez niego z jego dowodem osobistym.
To rozwiązanie stare i mało wygodne, bo klient nie może korzystać z rachunku od razu po jego założeniu. Lepsza jest więc aktywacja przelewem wykonanym z rachunku w innym banku. Niestety z opcji tej skorzystać mogą klienci ograniczonej liczby instytucji, które przystąpiły do stworzonego pod auspicjami Związku Banków Polskich odpowiedniego systemu wymiany danych. Wreszcie trzecia opcja, czyli wideoweryfikacja, zakłada sprawdzenie tożsamości klienta przez doradcę banku podczas wideokonferencji. Jak się jednak dowiaduję od bankowców, nie wszyscy klienci chcą z tego rozwiązania korzystać.
Dlatego Pekao ma mieć własny pomysł na zdalną aktywację rachunków. Niestety, projekt jest na wstępnym etapie realizacji, a bank trzyma go w tajemnicy. Niewiele więc na jego temat udało mi się dowiedzieć. Pierwszym możliwym terminem jego wdrożenia jest III kw. bieżącego roku. Tymczasem na odbywającej się dzisiaj konferencji Digital Banking and Payment Summits przedstawiciele Pekao pokazali kilka ciekawych statystyk na temat swojej nowej aplikacji mobilnej.
Otóż z danych banku wynika, że wciąż 50 proc. mobilnych klientów Pekao wcale nie korzysta z aplikacji natywnej tylko z dostępnego w przeglądarce serwisu transakcyjnego w wersji light. Klienci ci są jednak zdecydowanie mniej aktywni pod względem transakcyjności. Pekao podaje, że użytkownicy aplikacji wykonują cztery razy więcej operacji finansowych na urządzeniach mobilnych niż osoby korzystające ze strony light.
Jeśli idzie o logowanie, tylko 1 proc. użytkowników wybiera metodę poprzez podanie hasła maskowanego. 89 proc. wybiera mobilny PIN a 10 proc. – biometrię odcisku palca oraz twarzy w przypadku najnowszych telefonów iPhone. Pekao zauważa również, że im dalej na Zachód tym więcej klientów korzysta przy logowaniu z biometrii. I tak np. w Warszawie decyduje się na to 15 proc. klientów, w Krakowie i Łodzi 18 proc. a we Wrocławiu 21 proc.