Najwięcej klientów korzystających z płatności mobilnych od Google’a ma mBank
Biuro prasowe mBanku chwali się, że na koniec grudnia ubiegłego roku już 106 tys. jego klientów aktywowało usługę Android Pay. Przypomnę, że to rozwiązanie oferowane przez dostawcę systemu operacyjnego Android i pozwalające na płatności zbliżeniowe smartfonem na podobnej zasadzie jak kartą bezstykową. W porównaniu z wrześniem 2017 r. w mBank zyskał ponad 30 tys. osób korzystających z Android Pay.
Natomiast drugim bankiem pod względem liczby użytkowników Android Pay był w grudniu BZ WBK – miał ich wówczas 43 tys. Na kolejnych pozycjach znajdują się Alior i T-Mobile Usługi Bankowe, ale dane w ich przypadku są szacunkowe. Obie instytucje oferują bowiem także płatności HCE dostępne w aplikacji bankowej i podały statystyki łącznie dla obu rozwiązań. W przeszłości jednak, gdy banki te ujawniały dane oddzielne, większość użytkowników stanowiły osoby korzystające z Android Pay.
Przyjmuję więc ostrożnie, że z 28 tys. klientów płacących zbliżeniowo smartfonami w Aliorze ok. 25 tys. to osoby korzystające z Android Pay. Z kolei z ponad 17 tys. klientów wykazywanych przez TMUB pewnie ok. 15 tys. wykorzystuje do płatności smartfonami rozwiązanie firmy Google.
Spośród pozostałych banków oferujących Android Pay BGŻ BNP Paribas ma 5,8 tys. klientów korzystających z tych płatności a Plus, który wprowadził do oferty usługę tuż przed końcem roku – ma ich prawie trzystu. Danych na temat użytkowników Android Pay nie podają Nest, Getin i Euro Bank a Orange Finanse deklarują, że ich klienci mieszczą się w danych siostrzanego mBanku. To oznacza, że łącznie usługa płatnicza Google’a może mieć obecnie ok. 198 tys. użytkowników. Na koniec września 2017 r. było ich ok. 150 tys.